نوکس پلاس
گوشی یا تبلت ؟ کدام برای گیمینگ بهتر است ؟ بررسی و مقایسه ویژگی ها …

گوشی یا تبلت ؟ کدام برای گیمینگ بهتر است ؟ بررسی و مقایسه ویژگی ها

برای یک گیمر شرایط بهینه‌ی بازی بسیار اهمیت دارد. یعنی مهارت تنها شرط برد بازی نیست، بلکه مانند سایر موقعیت‌های دیگر، داشتن امکانات خوب در این زمینه نیز برای برنده شدن گیمر نقش بسیار ویژه‌ای ایفا می‌کند. باید توجه داشت که بازی‌های آنلاین معمولا سنگین‌ بوده و برای خوب اجرا شدن، نیاز به سخت افزار قوی دارند. علاوه بر کنسول‌های بازی و کامپیوترها، می‌توان روی گوشی و تبلت نیز به انجام بازی‌های جدید و هیجان انگیز مشغول شد. بازی بر روی گوشی و یا تبلت عموما مورد توجه کسانی قرار می‌گیرد که گیمینگ را محدود به مکان و زمان خاصی نمی‌دانند. بلکه می‌خواهند در هر زمان و مکان دلخواهی، توانایی دسترسی به بازی‌های خود را داشته باشند. در ادامه با نوکس پلاس ، مرجع اصلی خرید سی پی کالاف دیوتی موبایل در ایران به بررسی مناسب‌ترین گجت‌ها برای این دسته از افراد می‌پردازیم و به این پرسش پاسخ می‌دهیم که «گوشی یا تبلت» کدام‌ یک برای گیمینگ عملکرد بهتری دارند.

در این نوشتار به مقایسه‌ی گوشی یا تبلت از نظر موارد زیر می‌پردازیم: اندازه و ابعاد، طراحی، صفحه نمایش، اسپیکر، نرم افزار و رابط کاربری، سخت افزار، باتری، قابلیت‌های اختصاصی و در نهایت از لحاظ قیمت. در حین این مقایسه و بررسی تفاوت‌ها و مزیت‌ها، خواهیم دید که کدام یک وسیله‌ی مناسب‌‌تری برای گیمینگ هستند. شاید بسیاری از افراد به پرسش موبایل بخریم یا تبلت فکر نکنند و داشتن یک گوشی را هم برای گیمینگ و هم برای انجام سایر امور خود کافی بدانند. اما باید بدانیم که نظر گیمرهای حرفه‌ای در این باره چیست و آیا این فرضیه را تایید می‌کنند؟

با توجه به فراگیری مساله‌ی آموزش آنلاین، داشتن یک تبلت یا موبایل برای همه، علی‌الخصوص دانش آموزان و دانشجوها به امری ضروری تبدیل شده است. شاید بسیاری از این افراد (به ویژه گیمرها) با توجه به بزرگتر بودن ابعاد تبلت، آن را بر موبایل ترجیح بدهند. اما باید توجه نمود که بزرگی صفحه نمایش یگانه معیار برتری یک وسیله بر وسیله‌ای دیگر محسوب نمی‌شود. بلکه باید از نظر سایر ویژگی‌ها نیز بررسی‌های لازم را انجام داد و در نهایت دید که کدام یک در مجموع مزایای بیشتری دارند.

گوشی یا تبلت

گوشی یا تبلت؛ ابعاد و طراحی و صفحه نمایش

همان طور که اشاره کردیم برای کسی که به بزرگی اندازه‌ی وسیله‌ی هوشمند خود اهمیت می‌دهد، از میان گوشی یا تبلت بدون شک تبلت را برمی‌گزیند. اما اگر حمل آسان و راحت را در نظر بگیریم، گوشی‌ها ارجحیت بیشتری دارند. طبعا می‌دانیم که کوچکتر بودن وسیله باعث می‌شود که وزن کمتری نیز داشته باشد و در دراز مدت باعث آسیب رسیدن به جسم کاربر نمی‌شود. هرچند که می‌توان هم تبلت و هم گوشی را روی پایه نگه داشت و از آن‌ها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید :  آموزش خرید یوسی از سایت نوکس پلاس + ویدیو

انتخاب میان گوشی یا تبلت را بر اساس سایز باید با در نظر گرفتن این مساله انجام داد که سایز گوشی‌ها تا به حال از مرز 7 اینچ فراتر نرفته است، اما کوچکترین تبلت 8 اینچ مساحت دارد و اندازه‌ی بزرگترین آن‌ها به 13 اینچ و بیشتر از آن نیز می‌رسد. همان طور که می‌دانید و یا حتی تجربه کرده‌اید، داشتن صفحه نمایش بزرگتر برای انجام بسیاری از امور بسیار کمک کننده خواهد بود. اما نمی‌توان منکر این حقیقت شد که در قیمت‌های یکسان، کیفیت تصویر گوشی بیشتر از تبلت است. اما کیفیت تصویر تبلت‌های پرچم‌دار بسیار بالا است و از این لحاظ تفاوتی با گوشی‌های با کیفیت ندارند.

از لحاظ تراکم پیکسلی نیز تفاوت گوشی یا تبلت دقیقا به تفاوت قیمت آن‌ها بستگی دارد. با توجه به اندازه‌ی بزرگتر صفحه نمایش تبلت‌ها، تراکم پیکسلی در آن‌ها کمتر بوده و مرز پیکسل‌ها از فاصله‌ی دورتری قابل رویت است. البته این مشکل در تبلت‌های گران قیمت‌تر که تراکم پیکسلی بیشتری دارند، به چشم نمی‌آید. در کل اگر یک عدد مشخص را برای تراکم پیکسلی در نظر بگیریم، تبلتی با آن تراکم، گران‌تر از یک گوشی با همان میزان تراکم قیمت دارد. در نتیجه تبلت برای گیمینگ مناسب‌تر خواهد بود. اما در حالت کلی به مراتب گوشی‌های بیشتری با تراکم پیکسلی و رزولوشن بالا تولید می‌شوند. در حالی که این قضیه در تبلت‌ها محدود به سری‌های پرچم‌دار است.

تبلت یا موبایل

مقایسه‌ی تبلت و گوشی از لحاظ اسپیکر

از آن‌جایی که تبلت‌ها بزرگ‌تر از گوشی‌ها هستند، فضای بیشتری را در اختیار طراحان و سازندگان خود قرار می‌دهند. همین امر باعث می‌شود که سازندگان تبلت‌ها بتوانند اسپیکرهای بزرگتر و قوی‌تری را در آن‌ها تعبیه کنند. اسپیکرهایی که قوی‌تر از همتایان خود در گوشی‌های هم‌سطحشان هستند. اسپیکرهای موجود در تبلت‌ها به چهارگانه موسوم هستند. بنابراین چون اسپیکر، بلندی صدا، وضوح صدا و داشتن صدای استریو اهمیت دارند، از این رو در این زمینه تبلت برای گیمینگ مناسب‌تر است.

گوشی یا تبلت ؛ کدام یک رابط کاربری  و نرم افزار بهتری دارند؟

تفاوت گوشی یا تبلت در این زمینه بستگی به برند مورد نظر شما دارد. گجت‌های اندرویدی – چه گوشی و چه تبلت – هر دو از یک سیستم عامل و رابط کاربری استفاده می‌کنند. اما سیستم عامل گوشی‌های اپل، iOS و سیستم عامل تبلت‌های آن iPadOs می‌باشد. گرچه این دو به ظاهر متفاوت از هم هستند اما در عمل بسیار مشابه عمل می‌کنند. تنها تفاوت این دو مورد در این است که اپل، iPadOs را برای صفحه نمایش‌های بزرگتر طراحی کرده است. پس در عمل تبلت یا موبایل از این لحاظ تفاوت چندانی ندارند.

بیشتر بخوانید :  کاربرد های هوش مصنوعی چیست ؟ معرفی نمونه کاربردهای مختلف هوش مصنوعی

از لحاظ سخت افزاری، باتری و دوربین گوشی عملکرد بهتری دارند یا تبلت؟

مقایسه‌ی گوشی یا تبلت در زمینه‌ی سخت افزار اثبات کرده است که غالبا سخت افزار گوشی‌ها عملکرد بهتری دارند. همچنین عموما مقدار حافظه‌ی رم و حافظه‌ی داخلی این دستگاه‌ها بیشتر است. البته در این زمینه استثناهایی نیز وجود دارد.

از لحاظ قدرت و طول عمر باتری، باز هم تبلت‌ها به دلیل بزرگتر بودن و ایجاد فضای بیشتر برنده‌ی میدان رقابت هستند. یعنی ظرفیت بیشتری برای نگهداری شارژ دارند. از دیگر سو به دلیل دارا بودن صفحه نمایش بزرگ، باید روشنایی بیشتری را تامین کنند. پس باید گفت با در نظر گرفتن اندازه‌ی هر گجت، باتری‌های آن‌ها عملکرد یکسان و متناسبی دارند.

اگر می‌خواهید از گجت الکترونیکی خود برای عکاسی استفاده کنید، پیشنهاد معقولانه‌ی ما به شما برگزیدن گوشی است. چون حجم و وزن کمتری دارد و به راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما برای گیمینگ باید گفت که شما نیازی به یک دوربین حرفه‌ای نخواهید داشت. پس دوربین‌های ساده‌تر تبلت‌ها نیز کار شما را راه می‌اندازند.

تبلت گیمینگ

آن‌چه که در گیمینگ اهمیت قابل ملاحظه‌ای دارد، امکان اتصال لوازم جانبی به دستگاهی است که با آن مشغول به انجام بازی می‌شویم. در رقابت میان گوشی یا تبلت در این زمینه، تبلت پیروز است. زیرا تبلت‌ها را می‌توان به راحتی به صفحه کلیدها – که وسیله‌ای مهم در گیمینگ هستند – متصل کرد. در واقع می‌توان از تبلت در جایگاه یک لپ‌تاپ استفاده کرد. زیرا هم علاوه بر صفحه کلید به راحتی با سایر لوازم جانبی دیگر نیز هماهنگ می‌شود و هم اندازه‌ی آن به اندازه‌ی لپ‌تاپ‌ها نزدیک‌تر است. چیزی که در گیمینگ وسعت دید بهتری به کاربر می‌دهد و باعث می‌شود از جزئیات بازی غافل نشود.

از اینکه تا اینجای مطلب با نوکس پلاس همراه بودید از شما متشکریم و امیداوریم این مطلب مفید واقع شود و نیاز شمارا برطرف کرده باشد …
یادتون نره ! نوکس پلاس ارائه دهنده برتر خدمات خرید NC پابجی نیو استیت است …
نوکس پلاس – Noxplus.ir

به این مطلب امتیاز دهید
مقالات مرتبط
پاسخ دهید
سبد خرید نوکس پلاس
دسته بندی ها نوکس پلاس
حساب کاربری نوکس پلاس