استریم (stream) لغتی انگلیسی و به معنای جریان روان است. اما در مسائل مربوط به تکنولوژی به جریان مداوم داده‌ها اطلاق می‌شود. داده‌هایی که از سرور به کلاینت در حال ارسال هستند. استریم اطلاعات به دو صورت انجام می‌گیرد. در حالت اول داده‌های از پیش ضبط شده به نمایش درمی‌آیند. اما در حالت دوم اطلاعات به صورت زنده پخش شده و به دست مخاطبان می‌رسد. نقطه مشترک هر دو حالت در این است که نیازی به دانلود فایل وجود ندارد و مخاطب در هر لحظه به بخشی از اطلاعات جاری دسترسی خواهد داشت. اطلاعات و محتواهایی که می‌تواند شامل موسیقی، ویدیو، پادکست، پخش زنده‌ی مسابقات ورزشی، پخش زنده‌ی مراسم اهدای جوایز، نمایش گیمینگ و … باشد. تنها شرط دسترسی به همه‌ی این موارد داشتن یک اینترنت قوی و پرسرعت است. البته دسترسی به پلتفرمی که استریم‌ها را پخش کند نیز حیاتی است. پلتفرم‌هایی مانند توییچ و یا یوتیوب.

در ادامه ، با نوکس پلاس ، مرجع اصلی خرید یوسی پابجی موبایل پابجی موبایل همراه باشید …

استریم در توییچ به طور معمول بر حول گیمینگ می‌گذرد. اما استریم در یوتیوب می‌تواند موارد بسیار گسترده‌ای را در بر داشته باشد. در واقع گیم استریمینگ در سرویس توییچ، به حدی از محبوبیت رسید که منجر شد به بهترین سرویس در این زمینه تبدیل شود. می‌توان این اتفاقی را عاملی بر قوت گرفتن یوتیوب در سایر زمینه‌ها دانست. افراد بسیار زیادی در سراسر جهان از یوتیوب و آموزش‌های بسیار مفید موجود در آن استفاده می‌کنند. به طوری که بسیاری از مردم آن را دانشگاه مجازی می‌نامند. با توجه به محبوبیت فراگیر استریمینگ که ناشی از مزایای متعدد آن است، در این نوشتار بر آن شدیم که آموزش استریم در یوتیوب را با شما به اشتراک بگذاریم.

قبل از شروع آموزش استریم در یوتیوب، لازم است به این نکته اشاره کنیم که شاخص‌ترین ویژگی استریمینگ، مرتفع ساختن نیاز شما به فضای ذخیره سازی اطلاعات است. اگر تا پیش از آشنایی با استریمینگ فایل‌های مورد نیاز خود را دانلود می‌کردید، اکنون دیگر نیازی به این کار ندارید. چرا که می‌توانید آن را به صورت استریم دریافت کنید. در واقع حجم اطلاعاتی که این روزها رد و بدل می‌شوند به طرز چشمگیری بالا رفته است و ذخیره سازی همه‌ی آن‌ها میسر و منطقی نیست. در ضمن بسیاری از فایل‌ها نیازی به دانلود و ذخیره شدن برای استفاده‌های مکرر بعدی ندارند؛ بلکه تنها آن‌ها را برای یک بار لازم داریم.

 

آموزش استریم در یوتیوب

چگونه در یوتیوب استریم کنیم؟

اگر شما محتوایی برای ارائه به سایرین دارید، احتمالا به دنبال پاسخ پرسش «چگونه در یوتیوب استریم کنیم» هستید. در واقع با داشتن یک اکانت در یوتیوب و دریافت یک استریم کی (stream key) می‌توانید استریم در یوتیوب را آغاز کنید. از جمله ابزارهایی که برای لایو استریم به آن‌ها نیاز خواهید داشت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یک اینترنت پرسرعت و پایدار
  • کامپیوتر یا موبایل
  • وب کم کامپیوتر یا یک دوربین فیلم برداری مجزا از کامپیوتر که به آن متصل شده باشد.
  • میکروفون برای ضبط بهتر صدا
  • سایر ابزارهایی که در بالا بردن کیفیت استریم موثر هستند مانند میکسر صوتی، انکودر، سه پایه، مونوپاد، رینگ لایت یا همان حلقه‌ی LED و …
بیشتر بخوانید :  چطور میشه درآمد حاصل از استریم را از یوتیوب و توییچ برداشت کرد ؟

مراحل و آموزش استریم در یوتیوب

در ادامه مرحله به مرحله آموزش استریم در یوتیوب را در اختیار شما قرار می‌دهیم. شایان توجه است که لایو استریم در یوتیوب مد نظر این نوشتار است.

گام اول: به عنوان اولین اقدام لازم است که به وریفای کردن اکانت یوتیوب خود بپردازید. این کار بدین صورت انجام می‌شود که باید روی تصویر پروفایل یوتیوب خود کلیک کرده و در منویی که مقابل شما قرار می‌گیرد گزینه‌ی YouTube Studio را انتخاب کنید. سپس باید از طریق قسمت Create، به فعال کردن گزینه‌ی Go Live بپردازید. حال می‌توانید با وارد کردن شماره تلفن خود در کادر مربوطه، اکانت خود را وریفای کرده و سپس به گام بعدی بروید. (آپلود ویدیوهای از پیش ضبط شده هم در این صفحه از سایت انجام می‌شود.)

گام دوم: در این مرحله از آموزش استریم در یوتیوب باید اکانت یوتیوب خود را به یکی از نرم افزارهایی که برای استریم طراحی شده‌اند متصل کنید که برای این کار به کلید استریم یا همان Stream Key نیاز دارید. بدین منظور باید به آواتار اکانت یوتیوب خود رجوع کنید. این آواتار در گوشه ی بالای سمت راست اکانت شما واقع شده است. با کلیک روی این آواتار، باید در منوی باز شده به Creator Studio بروید. سپس با انتخاب Encoder Setup می‌توانید به Stream Key خود دسترسی بیابید.

گام سوم: در این مرحله از آموزش استریم در یوتیوب باید استریم کی (stream key) را از داشبورد یوتیوب کپی کرده و در نرم افزار مخصوص استریم وارد کنید. برای انجام این کار باید وارد تنظیمات شده و از طریق گزینه‌ی Stream، نرم افزار را به اکانت خود متصل کنید. شایان ذکر است که از طریق گزینه‌ی Service می‌توان نرم افزار استریم را به سایر اکانت‌های خود در پلتفرم‌های فیسبوک لایو، توییتر و یا توییچ نیز متصل کنید. برای انجام این اقدامات می‌توان از یکی از نرم افزارهای استریم موجود استفاده کرد:

لایو استریم در یوتیوبدر ادامه:

نرم افزارهای استریمینگ جهت لایو استریم در یوتیوب عبارتند از:

  • نرم افزار OBS که به صورت رایگان و از طریق آدرس https://obsproject.com/ قابل دستیابی است.
  • Onestream: از این مورد به عنوان بهترین نرم افزار استریم یاد می‌شود که برای بهره بردن از مزایای آن به ۴ صورت می‌توانید عمل کنید: رایگان: امکانات کم، ساده: ۱۰ دلار، نسخه‌ی استاندارد: ۳۹ دلار و امکانات کامل: ۸۹ دلار.
  • Wirecast: این نرم افزار را می‌توان در سه حالت رایگان، Wirecast Studio با هزینه‌ی ۵۹۹ دلار و Wirecast pro با هزینه‌ی ۷۹۹ دلار به کار گرفت.
  • Xsplit: هزینه‌ی استفاده‌ی ماهانه از این نرم افزار که از تکنولوژی پرده‌ی سبز نیز پشتیبانی می‌کند، ۴.۱۷ دلار است. استفاده‌ی مادام‌العمر از آن نیز ۱۹۹ دلار هزینه در پی خواهد داشت.
  • vMix: این نرم افزار نیز در ۵ نسخه ارائه می‌شود که عبارتند از: نسخه‌ی BASIC: رایگان، نسخه‌ی HD: 60 دلار، نسخه‌ی Full HD: 350 دلار، نسخه‌ی ۴k: 700 دلار و نسخه‌ی PRO: 1200 دلار.
بیشتر بخوانید :  کاربرد های هوش مصنوعی چیست ؟ معرفی نمونه کاربردهای مختلف هوش مصنوعی

گام چهارم: در آخرین مرحله از آموزش استریم در یوتیوب باید به شما یادآوری کنیم که لازم است تجهیزات خود را به نرم افزار مربوطه متصل کنید. برای این کار باید به قسمت تنظیمات رفته و از طریق گزینه‌ی Audio ورودی‌ها و خروجی‌های صوتی خود را ثبت و تنظیم کنید. در این‌ جا است که می‌توانید کلیدهای میان‌بر را نیز فعال کنید. از طریق گزینه‌ی Audio این کار را برای دوربین نیز تکرار کنید.

لایو استریمنکات مهمی درباره‌ی استریم در یوتیوب

در ادامه‌ی آموزش استریم در یوتیوب بهتر است شما را با نکاتی آشنا کنیم که به یک تولید محتوای جذاب و پردرآمد منجر می‌شوند. برای انجام لایو استریم در یوتیوب بهتر است قبل از هر چیزی یک برنامه ریزی دقیق و منسجم داشته باشید و بر موضوع لایو استریم خود کاملا مسلط باشید. در واقع شما باید مخاطبان هدف را مشخص کرده و قبل از شروع لایو استریم، مطالب مورد نظر را یادداشت کرده باشید. معمولا با آزمون و خطا، روش منحصر به فرد خود را شناخته و با ارائه‌ی مطالب جالب در یک محیط جذاب به موفقیت نزدیک می‌شوید. داشتن یک چک لیست در حین لایو استریم می‌تواند کمک شایانی به شما بکند.

از اینکه تا اینجای مطلب با نوکس پلاس همراه بودید از شما متشکریم و امیداوریم این مطلب مفید واقع شود و نیاز شمارا برطرف کرده باشد …
یادتون نره ! نوکس پلاس ارائه دهنده برتر یوسی پابجی
موبایل
 است …
نوکس پلاس – Noxplus.ir

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *