نوکس پلاس
آیا نیاز است هنگام استفاده نکردن از شارژر آن را از برق خارج کنیم ؟

آیا نیاز است هنگام استفاده نکردن از شارژر آن را از برق خارج کنیم ؟

بسیاری از ما اغلب با صحنه وصل بودن شارژر به پریز، در حالی که تلفن وصل نیست، مواجه شده‌ایم. چه در خانه و چه در محل کار، همه ما معمولاً زمانی که گوشی ما 100 درصد شارژ شده است، گوشی خود را از شارژر جدا می‌کنیم، اما دوست نداریم شارژر را از برق بکشیم. خارج نکردن شارژر از برق به یک امر عادی در زندگی روزمره ما تبدیل شده است و هیچ یک از ما مشکلی در اتصال مداوم شارژر به شبکه نمی‌بینیم. شاید منطق همه ما در چنین مواقعی این باشد که چون گوشی به شارژر متصل نیست، جریانی برای مصرف برق وجود ندارد. اما لازم است تا در ادامه در نوکس پلاس ، مرجع برتر خرید یوسی پابجی موبایل در ایران ، موارد مهمی را با هم بررسی کنیم تا ببینیم این کار درست است یا نه؟

چگونگی تأمین انرژی در دستگاه های الکترونیکی

هر وسیله الکتریکی برای کار کردن به برق یا جریان الکتریکی نیاز دارد. برخی از وسایل الکترونیکی مانند ماشین لباسشویی، تلویزیون، یخچال یا حتی پلی استیشن برای کار کردن باید از برق شهری به طور مستقیم تغذیه کنند. یعنی جریان الکتریکی مستقیماً وارد مدار آنها می‌شود و سیستم آنها را تغذیه می‌کند. با این حال، در برخی دیگر از دستگاه های الکترونیکی قابل حمل مانند تلفن همراه، ساعت هوشمند یا لپ تاپ، عملکرد برق به عهده باتری آنها است. به عبارت دیگر با این نوع تجهیزات، انرژی الکتریکی به صورت انرژی الکتریکی وارد باتری شده، در آنجا ذخیره شده و در صورت نیاز مصرف می‌شود.

آیا نیاز است هنگام استفاده نکردن از شارژر آن را از برق خارج کنیم ؟
پس با توجه به آنچه گفته شد در دستگاه های الکترونیکی ابتدا باید انرژی الکتریکی وارد باتری شده و سپس باتری نیروی مورد نیاز دستگاه را تامین می‌کند. اما باتری ها ظرفیت محدودی دارند و ذخیره مقدار زیادی برق برای آنها کار آسانی نیست. این بدان معناست که هر باتری با ظرفیت مشخص در صورت اتصال مستقیم به برق شهری 220 ولت می‌تواند برق در خود نگهداری کند. این به دو دلیل اتفاق می‌افتد؛ اولاً برق شهری دارای جریان متناوب است و برق ورودی باتری باید جریان مستقیم باشد. دوم اینکه برق شهری دارای ولتاژ بسیار بالایی است که بیش از ظرفیت باتری است؛ بنابراین، برای جلوگیری از این مشکل، به مبدل های کاهنده نیاز داریم که جریان باتری را همیشه متعادل نگه دارند. این دستگاه یک شارژر است که با هر وسیله الکترونیکی همراه است.

وظیفه شارژر در دستگاه های الکترونیکی چیست؟

قبل از ورود به مبحث بررسی اینکه آیا خارج نکردن شارژر از برق کار درستی است یا نه. بد نیست ابتدا عملکرد شارژر در دستگاه های الکترونیکی را با هم بررسی کنیم. وقتی به شارژر هر وسیله الکترونیکی نگاه می‌کنید، فقط یک سیم مبینید که با یک سری به نام آداپتور به پریز برق وصل شد. آداپتور محل تبدیل برق شهری 220 ولت به برق مستقیم با ولتاژ پایین است. یعنی وقتی پریز AC یعنی برق 220 ولت شهری داخل آداپتور و بعد مستقیم به DC می‌رود. این جریان در دستگاه‌های مختلف دارای ولتاژهای متفاوتی است. برای مثال در تلفن های همراه معمولاً 5 ولت و برای لپ تاپ ها حدود 20 ولت این مقدار لازم می‌شود . برای بررسی بهتر، می‌توانید شارژر موبایل خود را بررسی کنید. معمولاً عباراتی مانند ورودی و خروجی را می‌بینید که ولتاژ ورودی و خروجی و آمپر را تعریف می‌کنند. به عنوان مثال اگر محدوده ای بین 110 تا 220 برای ولتاژ ورودی وارد شود به این معنی است که ولتاژ جریان ورودی فقط می‌تواند در یک محدوده باشد و اگر کمتر یا بیشتر از آن باشد شارژر کار نمی‌کند یا می‌سوزد. همچنین عددی برای ولتاژ خروجی موجود است که نشان می‌دهد جریان خروجی آداپتور از کابل شارژ و به باتری تلفن همراه شما می‌رود.

بیشتر بخوانید :  آموزش خرید یوسی از سایت نوکس پلاس + ویدیو

آیا هنگام شارژ گوشی را خاموش کنیم؟

برای اتصال گوشی به شارژ، باید با اصول صحیح استفاده از شارژ باتری موبایل آشنا باشید. با ساده‌ترین راه‌ها و راه‌حل‌ها، می‌توانید زمان شارژ گوشی خود را کاهش دهید و اجازه دهید زمان بیشتری را صرف صرفه‌جویی در باتری موبایلتان کند. همانطور که می‌دانید باتری ها از آنجایی که ساختار داخلی متفاوتی دارند، به تنهایی نمی‌توانند حرارت شدید را تحمل کنند. اگر می‌خواهید برای مدت طولانی از گوشی خود استفاده کنید، توصیه می‌کنیم از مناسب ترین زمان برای شارژ باتری گوشی خود استفاده کنید. با توجه به اینکه شارژ باتری موبایل بسیار مهم است، برای اصلی و مناسب گوشی شما باشد. خاموش کردن گوشی در حین شارژ به شما کمک می‌کند تا در زمان کمتری گوشی خود را شارژ کنید، زیرا گوشی شما در آن زمان در حالت استراحت بوده و گوشی سریع‌تر شارژ می‌شود.

هنگام استفاده نکردن از شارژر آن را از برق خارج کنیم ؟

خطرات احتمالی خارج نکردن شارژر از برق

از خطراتی که می‌توان در زمان اتصال مدام شارژر به پریز نام برد باید به بالا رفتن دمای گوشی، کم شدن طول عمر مفید باتری گوشی، شل شدن کابل شارژ، کند شدن فرایند شارژ شدن و… را بیان کرد. پس رها کردن شارژر در پریز برق اصلاً کار درست و اصولی نیست و بهتر است هیچ‌وقت این کار را انجام ندهید. این کار نه تنها خسارات عنوان شده در بالا را در پی دارد، بلکه شما باید هزینه ‌های بیشتر برای برق مصرفی خود نیز پرداخت کنید.

اشکال وصل بودن شارژر به پریز برق

در تجهیزات گوشی هجدید از آداپتور یا منبع تغذیه (SMPS) استفاده می کنند. یعنی خبری از وزن و سایز آداپتور نیست. شارژرهای قدیمی دارای امکانات بیشتری هستند و برای هر عملکرد دلخواه قسمت خاصی در آن تعبیه شده است. اما با پیشرفت تکنولوژی در شارژرهای جدید، یک قطعه کارهای زیادی را همزمان انجام می دهد و به کار خود ادامه می دهد. این باعث افزایش راندمان و سرعت عمل می‌شود. برای مثال یکسو کننده جریان AC را به DC ثابت تبدیل می‌کند و زمانی که شارژر به پریز برق متصل می‌شود این تبدیل را انجام می دهد و اگر جریانی از آن عبور نکند غیرفعال می‌شود. بنابراین در این شارژر همیشه باید حداقل جریان در مدار حفظ شود تا عملکرد قطعات داخلی متعادل شود. در حقیقت درست است که هیچ دستگاهی به شارژر شما متصل نیست اما ناخودآگاه این وسیله در حال استفاده مقدار مشخصی از برق شهری است.
با چنین توضیحاتی، خارج نکردن شارژر از برق توصیه نمی شود. درست است که وصل کردن مداوم شارژرها به برق باعث افزایش مصرف برق و کاهش عمر شارژر می‌شود، اما فراموش نکنید که ما معمولا در خانه یا محل کار این کار را با گوشی یا لپ تاپ انجام نمی دهیم و همیشه تعداد زیادی شارژر بی جهت وصل هستند که می‌تواند به مرور زمان خطر ساز باشد. به طور کلی، وصل کردن شارژر به یک عادت روزمره برای همه تبدیل شده است و با افزایش تعداد این اتصالات، اعداد و ارقام بیشتر می‌شود. در ضمن مشکل اتصال شارژر به پریز نه تنها به شارژر مربوط می‌شود بلکه به گوشی، لپ تاپ و سایر دستگاه ها آسیب می رساند. این بدان معناست که وصل نگه داشتن شارژر منجر به یک مشکل بزرگ دیگر در تمام مشکلات الکتریکی می‌شود. به طور کلی خارج نکردن شارژر از برق یکی از عادت های غلطی است که همه ما برای یکبارم که شده آن را تجربه کردیم. این کار به دلایل مختلف می‌تواند هم برای شارژر و هم دستگاه شما خطر ساز باشد. پس از همین امروز دست از این عادت غلط بردارید و سعی کنید بعد از اتمام کار شارژر را از برق بکشید. با گذشت زمان این به یک عادت خوب تبدیل خواهد شد و از مصرف برق کمتر و فرسودگی شارژر بهره مند خواهید شد.

بیشتر بخوانید :  آموزش کپی ایمیل و رمز اکانت کالاف دیوتی موبایل + ویدیو

امیدواریم که این مطلب مفید واقع شده باشد و توانسته باشیم قدمی در راستای افزایش اطلاعات شما درباره این پرسش متداول برداشته باشیم .
یادتون نره ! نوکس پلاس عرضه کننده برتر گیفت کارت در ایرانه …
نوکس پلاس | noxplus.ir

به این مطلب امتیاز دهید
مقالات مرتبط
پاسخ دهید
سبد خرید نوکس پلاس
دسته بندی ها نوکس پلاس
حساب کاربری نوکس پلاس