نوکس پلاس
کپچر کارت چیست و چه اهمیتی دارد ؟ بررسی انواع کپچرکارت

کپچر کارت چیست و چه اهمیتی دارد ؟ بررسی انواع کپچرکارت

اگر خود شما استریمر نیستید، به طور قطع افرادی را می‌شناسید که مشغول به استریم هستند. حتی اگر با فعالیت‌های آن‌ها تحت نام استریمینگ آشنا نباشید. اما استریم چیست و استریمر چه کاری انجام می‌دهد؟ همان‌طور که می‌دانید در دنیای کنونی، روز به روز میزان محتواهایی که در پلتفرم‌هایی چون یوتیوب و توییچ به نمایش گذاشته می‌شوند در حال افزایش است. این محتواها را به دو صورت می‌توان بر روی چنین پلتفرم‌هایی قرار داد. در روش اول می‌توان محتوا را از پیش ضبط کرد و سپس اقدام به نمایش دادن آن کرد. اما روش دوم به این صورت است که همزمان با جریان تولید محتوا، می‌توان آن را در معرض دید مخاطبان نیز قرار داد (به صورت زنده). هر دو روش را استریم داده‌ها و اطلاعات می‌گویند و به شخصی که این کار را انجام می‌دهد استریمر گفته می‌شود. یکی از تجهیزاتی که به استریمرها کمک شایانی می‌کند، کارت کپچر نام دارد. در ادامه با نوکس پلاس ، مرجع اصلی خرید و استعلام قیمت یوسی برتر ایران ، با این قطعه و انواع آن آشنا می‌شویم.
در واقع کارت کپچر یا همان Capture Card، قطعه‌ای سخت افزاری است که به بالا رفتن کیفیت محتوای ویدیویی کمک کرده و سعی در هرچه بهتر و حرفه‌ای‌تر بودن آن می‌کند. گاها این قطعه را ویدیو کپچر کارت نیز می‌خوانند. استریمرها کارت کپچر را به دستگاه‌هایی چون کامپیوتر یا لپ تاپ، کنسول بازی، دوربین DSLR و … وصل می‌کنند. بدین طریق محتوای مد نظر خود را ضبط می‌نمایند. گرچه استریمرها – علی‌الخصوص گیم استریمرها – به طور عمده از کپچر کارت استفاده می‌کنند، اما استفاده‌های این وسیله تنها محدود به این زمینه نیست. بلکه در زمینه‌های مختلف دیگری چون دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی، دستگاه‌های صنعتی، کلاس‌های آنلاین، تجهیزات رباتیک و سایر موارد نیز می‌توان از کپچر کارت استفاده کرد. راه اتصال کارت کپچر به مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، کابل HDMI می‌باشد.

کارت کپچر چیست - نوکس پلاس
دلیل عمده‌ی استفاده از کارت کپچر این است که کاربران عموما در حین استریمینگ، نیاز دارند علاوه بر نمایش تصویر بازی یا دیگر محتواها، یک تصویر از خودشان را نیز به نمایش بگذارند. لزوم وجود این تصویر در بیشتر موارد برای ارائه‌ای پاره‌ای از توضیحات درباره‌ی روند محتوای موجود است. همین موارد سبب می‌شوند که بار مضاعفی بر روی سیستم – چه کنسول بازی باشد چه کامپیوتر یا لپ تاپ – قرار بگیرد. اما با استفاده از مزایای یک کارت کپچر می‌توان این بار را از دوش سیستم برداشت. بدین طریق که می‌تواند محتوای شما را با کیفیتی بی‌نظیر ضبط کند و بر روی پلتفرم مورد نظر شما استریم کند. در صورت استفاده از دوربین DSLR در کامپیوتر، کیفیت ویدیوهای ضبط شده در این کارت، FHD یا حتی 4K خواهد بود. و این به مثابه‌ی تولید محتوای حرفه‌ای است.

بیشتر بخوانید :  مقایسه شیائومی 12T در برابر شیائومی 11T PRO ! کدام یک ارزش خرید بالاتری دارد ؟

انواع کپچر کارت کدامند؟

کارت کپچر را می‌توان در دو شکل اکسترنال و اینترنال یافت. مدل‌های اکسترنال یا همان بیرونی، در خارج از سیستم قرار گرفته و به وسیله‌ی یک کابل HDMI یا USB به آن متصل می‌شوند. این دسته از کارت‌ها را تقریبا می‌توان برای همه‌ی سیستم‌ها به کار گرفت. اما محل قرارگیری کارت‌های اینترنال یا داخلی در درون سیستم است. حمل و جابه‌جایی مدل‌های اکسترنال راحت‌تر از مدل‌های اینترنال می‌باشد. کارت‌های کپچر اینترنال را از طریق یک پورت PCIe به کامپیوتر متصل می‌کنند. بنابراین نمی‌توان از این دسته از کارت‌ها در همه‌ی سیستم‌ها استفاده کرد. البته تفاوت اصلی انواع مختلف این وسیله را باید در کیفیت تصاویر ارائه شده و نرخ تازه‌سازی آن‌ها جستجو کرد.
نکته‌ی قابل توجه در مورد کارت کپچر اینترنال و البته مزیت آن نسبت به مدل‌های اکسترنال این است که نیازی به منبع تغذیه‌ی خارجی ندارند. شرکت‌های مطرح و معروف زیادی از جمله الگاتو (Elgato)، ریزر (Razer)، EVGA و اورمدیا (Avermedia) و … در زمینه‌ی تولید کپچر کارت فعالیت می‌کنند. بنابراین برای کسی که درصدد خرید یک کپچر کارت است، انتخاب‌های متنوع و پرشماری در بازار وجود دارد. بسیاری از این محصولات عرضه شده، تنها در برخی جزئیات با هم تفاوت دارند. نوع دیگری از کپچر کارت‌ها وجود دارند که تحت عنوان مستقل شناخته می‌شوند. این شکل از کپچر کارت‌ها برای ضبط تصاویر به کامپیوتر نیازی نخواهند داشت. به عنوان یکی از محبوب‌ترین کارت کپچرهای مستقل می‌توان از بلک مجیک یاد کرد. اما در یک تقسیم‌بندی دیگر می‌‌توان کپچر کارت‌ها را به سه دسته‌ی آنالوگ، دیجیتال و یا ترکیبی از هر دو تقسیم‌بندی کرد. در ادامه هر کدام را تشریح می‌کنیم.

کپچرکارت چیست - نوکس پلاس

انواع کارت کپچر از نگاهی دیگر

کارت کپچر آنالوگ از طریق یک پورت Composite تصاویر را ارسال می‌کند. اما انواعی از آن نیز وجود دارند که از پورت‌های S-Video و Component نیز برای ارسال تصاویر پشتیبانی می‌کنند. پیش‌تر ورود صدا نیز در این‌گونه کارت‌ها از طریق Line-in کارت صدا صورت می‌پذیرفت که  به دلیل وجود مشکلاتی از قبیل کاهش کیفیت صدا و عدم تطابق زمانی، استفاده از آن‌ها رو به زوال نهاده است. همچنین می‌توان از راه ورودی مستقیم صدای استریوی RCA نیز صدا را انتقال داد.
کارت کپچر دیجیتال نیز از فایروایر یا همان 1394، HDMI، HD-SDI یا ترکیبی از این موارد برای ورود تصاویر استفاده می‌کند. امروزه مورد اولی تقریبا جای خود را به موارد دوم و سوم داده است. اما کارت 1394 را تنها در کپچر به کار نمی‌برند، بلکه از آن در ساخت دستگاه‌های صنعتی، کارت صدای مخصوص استودیو، تولید اسکنرهای پیشرفته و … نیز استفاده می‌شود. این کارت‌ها را با چیپ‌های گوناگونی چون NEC ، VIA ، Agere و Texas Instrument می‌سازند. کارت‌ کپچرهایی که اکنون در بازار وجود دارند عموما حاوی پورت HDMI یا SDI یا هر دوی آن‌ها می‌باشند و تصاویر را با رزولوشن بالا کپچر می‌کنند.
نوع سوم کارت کپچر قرار گرفته در این دسته بندی، فول پورت نام دارد. همان طور که از نام این محصول برمی‌آید همه نوع پورتی را در خود جای داده و ترکیبی از دو مدل پیشین است.

بیشتر بخوانید :  قاتلان دوربین پرچمداران ظاهر شدند ! سری P60 هواوی رونمایی شد ... بررسی تخصصی

کارت کپچر - نوکس پلاس

کپچر کارت بیشتر در کجا قابلیت استفاده دارد؟

صد البته که می‌توان بدون یک کارت کپچر نیز به استریم پرداخت، اما وقتی که پای مساله‌ای حرفه‌ای بودن به میان می‌آید نیاز به داشتن این وسیله، مبرم است. خیلی‌ها از این طریق به کسب درآمد مشغول می‌شوند، بنابراین به داشتن بهترین و با کیفیت‌ترین تجهیزات اهمیت می‌دهند. بهتر است قبل از اقدام به تهیه‌ی یک کارت کپچر ابتدا مطمئن شوید که می‌خواهید از آن برای چه سیستمی استفاده کنید. ویندوز، مک، پلی استیشن یا ایکس باکس؟ هر کدام از این سیستم‌ها ملزومات خاص خود را دارند.می‌توان به جرات گفت که بیشترین استفاده از کارت کپچر در سیستم عامل ویندوز است. ویندوز این امکان را فراهم می‌کند که بتوانید با استفاده از این کارت، سیستم و دوربین خود را به هم متصل کنید. همچنین در همان حالت به ضبط محتوای مد نظر خود پرداخته و آن را با رزولوشن بالا پردازش، ذخیره و یا استریم کنید.
از آن‌جا که سیستم عامل مک، زیاد برای استریم کردن مناسب نیست و همچنین کمپانی اپل دوست دارد در هر زمینه‌ای از محصولات انحصاری خودش استفاده کند، نمی‌توانید کپچر کارت‌های زیادی را بیابید که با این محصولات سازگار باشند.
پلی استیشن‌های نسل 4 و 5 امکان ضبط و استریم محتوا را برای کاربران خود فراهم می‌کنند و وجود یک کپچر کارت این امور را ارتقا می‌بخشد. موارد مذکور در مورد پلی استیشن، برای ایکس باکس‌های سریز و وان نیز صدق کرده و کارت کپچر در این‌جا نیز می تواند به شدت یاری رسان باشد.

امیدواریم این مطلب کاربردی واقع شده باشد و قدمی در راستای پیشرفت اطلاعات عمومی شما در راستای تکنولوژی و سخت افزار برداشته باشیم …
یادتون نره ! نوکس پلاس ارائه دهنده برتر خدمات خرید گیفت کارت در ایرانه …
نوکس پلاس

به این مطلب امتیاز دهید
مقالات مرتبط
پاسخ دهید
سبد خرید نوکس پلاس
دسته بندی ها نوکس پلاس
حساب کاربری نوکس پلاس