لپ تاپ یا کامپیوتر ؟

بدون شک در زمینه‌ی گیمینگ نیز مانند سایر عرصه‌ها، امکانات و ابزارهای موجود نقش پررنگی در موفقیت فرد ایفا می‌کنند. از همین رو گیمرها سعی می‌کنند برای رقابت‌های خود از بهترین و سودبخش‌ترین وسیله‌ها استفاده کنند. بازی‌های آنلاین را می‌توان علاوه بر کنسول‌هایی چون پلی استیشن و ایکس باکس، روی گوشی و تبلت یا لپ تاپ و کامپیوتر نیز اجرا کرد. انتخاب وسیله‌ی بازی از میان موارد مذکور کاملا به موقعیت و سلیقه‌ی افراد بستگی دارد. در این میان بسیاری از گیمرها ترجیح می‌دهند فرایند بازی خود را در ابعاد بزرگ مشاهده کنند. بنابراین لپ تاپ و کامپیوتر را بر گجت‌های کوچکتری چون گوشی و تبلت ترجیح می‌دهند. حال پرسش این‌جاست که کدام یک از این دو دستگاه بر دیگری برتری دارد؟ در این مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهیم و نتیجه می‌گیریم که لپ تاپ گیمینگ بخریم یا کامپیوتر؟
با نوکس پلاس ، مرجع اصلی خرید cp کالاف دیوتی در ایران همراه باشید …

انتخاب میان لپ تاپ یا کامپیوتر تا حدودی دشوار است. مزایا و معایب هر کدام از این دو وسیله، برتری بخشیدن به یکی از آن‌ها را به مسئله‌ای پیچیده تبدیل می‌کند. تنها با بررسی جزئیات هر کدام از این محصولات است که می‌توانیم به یک نتیجه‌ی نهایی و قاطع برسیم. مقایسه‌ی این دو، در صورتی قابل اتکا خواهد بود که یک لپ تاپ را با سیستم رومیزی معادل آن در کفه‌های ترازو گذاشته و سپس نسبت به برتری بخشیدن به یکی از آن‌ها اقدام کنیم. در ادامه این دو محصول را از لحاظ قدرت، قابل حمل بودن یا ثابت مکان بودن، کیفیت یا اندازه‌ی تصویر، قابلیت ارتقا و … مقایسه می‌کنیم.

لپ تاپ یا کامپیوتر
لپ تاپ یا کامپیوتر

لپ تاپ یا کامپیوتر از لحاظ قدرت

در باب مقایسه‌ی لپ تاپ یا کامپیوتر باید گفت که با در نظر گرفتن یک لپ تاپ و یک کامپیوتر معادل با آن، به طور قطع کامپیوتر رومیزی از لحاظ قدرت برتری دارد. این تفاوت را می توان این‌گونه بیان کرد: اگر دو دستگاه با معماری نسل جدید مجهز به کارت گرافیک قدرتمندی چون GTX 1660 Ti را با یک رزولوشن یکسان (فول اچ دی یا ۱۰۸۰p)در نظر بگیریم، خواهیم دید که راندمان لپ تاپ گیمینگ چیزی در حدود ۱۵ درصد کمتر است. دلیل این تفاوت غیر قابل چشم پوشی را می‌توان با توجه به حرارت بیشتر لپ تاپ و در نتیجه مصرف انرژی بیشتر توسط آن، توجیه کرد. لپ تاپ‌ها به نسبت کامپیوترها، معماری منسجم و کوچک‌تری دارند و این خود سبب می‌شود در صورتی که مجهز به چیپست قوی باشند، از عهده‌ی کنترل حرارت ناشی از عملکرد بالای آن چیپست برنیایند. بنابراین پردازنده و چیپست‌های گرافیکی لپ تاپ‌ها را طوری طراحی می‌کنند که فرکانس کلاک پایین‌تری داشته باشند و در یک فضای کوچک قابل جاگذاری باشند.
برای مقایسه‌ی لپ تاپ یا کامپیوتر از لحاظ قدرت، باید این نکته را نیز اضافه کرد که به لطف تولید سخت افزارها و تکنولوژی‌های جدیدی چون Max Q انویدیا، تفاوت عملکرد این دو محصول مرتبا در حال کم شدن است. اما این تفاوت به صفر نرسیده است. به طوری که می‌توان در مقایسه‌ی یک کامپیوتر و یک لپ تاپ با قیمت همسان، آن را به وضوح لمس کرد. اثر محسوس میزان مصرف انرژی را می‌توان در دو لپ تاپ دارای کارت گرافیک یکسان نیز دید. مثلا اگر مصرف انرژی در یکی ۸۰ و در دیگری ۱۲۰ باشد، توان و عملکرد مورد اول به مراتب ضعیف‌تر از مورد دوم خواهد بود.

بیشتر بخوانید :  معرفی 10 اسپیکر بلوتوثی قابل حمل فوق العاده با ویژگی های خاص !
لپ تاپ یا سیستم رومیزی
لپ تاپ یا سیستم رومیزی

لپ تاپ یا کامپیوتر؛ قابلیت حمل

برای کسانی که دوست دارند توانایی حمل وسیله‌ی گیمینگ خود را داشته باشند، هیچ تردیدی در میان لپ تاپ یا کامپیوتر باقی نخواهد ماند. یعنی این افراد اساسا به پرسش «لپ تاپ گیمینگ بخریم یا کامپیوتر» فکر نمی‌کنند. زیرا لپ تاپ گیمینگ تنها گزینه‌ی موجود و مناسب برای این دسته از گیمرها است. سیستم رومیزی را مگر در مواقع نقل مکان بتوان جابه‌جا کرد. اما لپ تاپ را می‌توان همیشه به هر مکان دلخواهی منتقل کرد بدون آن‌که دردسر خاصی داشته باشد. این ویژگی لپ تاپ‌ها علی‌الخصوص برای کسانی مهم است که می‌خواهند در سفرهای خود نیز از گیمینگ غافل نشوند.

همچنین می‌توان از یک منظر دیگر نیز به تفاوت میان لپ تاپ یا کامپیوتر پرداخت. تعیین کردن مکان مناسب برای لپ تاپ در یک اتاق، عاری از هر گونه تشریفات اضافی است. شاید نهایتا بخواهید یک موس را به لپ تاپ متصل کنید. اما کامپیوترها را حتما باید در یک مکان خاص قرار داد. همچنین باید مکان قرارگیری کیس، اسپیکر، موس و صفحه کلید را نیز تعیین کرد. در واقع اگر شما یک کامپیوتر گیمینگ داشته باشید باید به سراغ آن بروید؛ اما اگر یک لپ تاپ داشته باشید می‌توانید آن را همراه خود – در هر محیطی – جابه‌جا کنید.

لپ تاپ یا کامپیوتر؛ اندازه یا کیفیت تصویر

در گیمینگ بزرگی اندازه‌ی صفحه نمایش مساوی است با جزئیات بیشتر. از آن‌جایی که اندازه‌ی صفحه نمایش بزرگترین لپ تاپی که تا به امروز ساخته شده است ۱۷ اینچ است، پس در این زمینه کامپیوترها برنده‌ی رقابت «لپ تاپ یا کامپیوتر» هستند. زیرا در سیستم‌های رومیزی می‌توان چندین مانیتور بزرگ را کنار هم قرار داد. بدین ترتیب صفحه نمایشی با اندازه‌ی دلخواه خود خواهید داشت. روش دیگر این است که می‌توانید از مانیتورهای بزرگ ۳۴ اینچی استفاده کنید. در هر صورت با داشتن یک سیستم رومیزی، صفحه نمایش شما وسیع‌تر خواهد بود. نکته‌ی منفی این مانیتورها این است که عموما وضوح تصویر پایینی دارند. این نقص را می‌توان با داشتن سخت افزار قوی‌تر جبران کرد. در واقع نرم افزارهای قوی‌تر توان نمایش بازی‌ها با رزولوشن بالا (۱۴۴۰p یا ۴k) را دارند. اما لپ تاپ‌ها چون صفحه نمایش کوچکتری دارند، با هر میزان رزولوشنی تراکم مناسبی را ارائه می‌دهند. نرخ تازه سازی نیز یک فاکتور موثر دیگر در کیفیت تصویر است و عموما میزان آن در لپ تاپ‌ها بالاتر است.

گیمینگ

لپ تاپ یا کامپیوتر؛ قابلیت ارتقا

اگر بخواهیم از لحاظ دارا بودن قابلیت ارتقا، لپ تاپ یا کامپیوتر را مقایسه کنیم باید بگوییم که در این زمینه کامپیوترها به طور قطع برتری دارند. در واقع می‌توان در مبحث مقایسه‌ی این دو محصول، عدم قابلیت ارتقای قطعات لپ تاپ را عمده‌ترین مشکل آن دانست. تنها قطعاتی که – آن هم تنها در برخی از لپ تاپ‌ها – قابلیت ارتقا دارند، عبارتند از حافظه و هارد. بخش‌های مهمی چون کارت گرافیک و پردازنده (که در گیمینگ حائز اهمیت هستند) را نمی‌توان بهبود و ارتقا بخشید. بنابراین برای دسترسی به امکانات بهتر باید تا خرید لپ تاپ بعدی صبر کنید. اما در کامپیوترها می‌توانید هر زمان که اراده کردید، قطعه‌‌ای خاص را ارتقا داده و سیستم را شخصی سازی کنید.
با در نظر گرفتن همه‌ی موارد گفته شده می‌توانید تصمیم بگیرید که لپ تاپ یا کامپیوتر کدامیک برای شما مناسب‌تر است. اگر تمایل دارید که سیستم خود را شخصی سازی کنید، بهتر است به کامپیوتر رومیزی فکر کنید. اما اگر روزهای زیادی از سال را در سفر هستید بهتر است قید مورد پیشین را زده و به فکر تهیه‌ی لپ تاپ گیمینگ باشد. قابلیت ارتقا و قدرت بیشتر را می‌توانید در کامپیوتر رومیزی بیابید اما باید در نظر داشته باشید که لپ تاپ‌ها کیفیت تصویر بالاتری را ارائه می‌دهند. در نهایت بودجه‌ی شما نیز نقشی تعیین کننده ایفا می‌کند. با بودجه‌های پایین‌تر باید به داشتن یک لپ تاپ گیمینگ بسنده کنید. در نهایت تصمیم با شماست!

بیشتر بخوانید :  استفاده از ایرپاد (Airpods) برای بازی و گیمینگ مناسب است ؟ معرفی 10 ایرپاد گیمینگ برتر !

از اینکه تا انتهای این مطلب با همراه بودید از شما قدردانیم و امیدواریم با انتشار این مطلب ، قدمی در راستای افزایش اطلاعات شما درباره هردو پلتفرم ، برداشته باشیم .
یادتون نره ! نوکس پلاس ارائه دهنده برتر خدمات خرید و استعلام قیمت یوسی پابجی موبایل در ایرانه !
نوکس پلاس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *