نوکس پلاس
اسنپدراگون ، مدیاتک یا اگزینوس ؟ کدام برای گیمینگ عملکرد بهتری دارد ؟

اسنپدراگون ، مدیاتک یا اگزینوس ؟ کدام برای گیمینگ عملکرد بهتری دارد ؟

بخش عمده‌ی توان یک گوشی هوشمند، مربوط به پردازنده‌ی این وسیله است. در واقع پردازنده یا چیپست (chipset) در گوشی، همان نقشی را بر عهده دارد که مغز در بدن انسان ایفا می‌کند. این پردازنده است که همه‌ی دستورات کاربران را تایید کرده و به مرحله‌ی اجرا می‌برد. تولیدکنندگان برای تولید گوشی‌های هوشمند از تراشه‌های مجتمع یا سیستم روی چیپ (SOC) استفاده می‌کنند. این گونه از پردازنده‌ها سخت افزارهای دیگری را نیز به صورت مجتمع فراهم می‌کنند. سخت افزارهایی چون مودم، پردازنده گرافیکی و … . همچنین استفاده از این دست پردازنده‌ها منجر به کاهش اندازه‌ی نهایی دستگاه شده و در افزایش عمر باتری نیز موثر است. مزیت دیگری که برای این پردازنده‌ها می‌توان برشمرد، ایجاد فضا و فراهم کردن امکان دسترسی بیشتر روی برد اصلی دستگاه است. با توجه به اهمیت بالای این قطعه در عملکرد گوشی‌های هوشمند، در این نوشتار به بررسی و مقایسه‌ی انواع پردازنده‌ها و نقش آن‌ها در گیمینگ خواهیم پرداخت.

در ادامه با نوکس پلاس ، مرجع اصلی خرید CP کالاف دیوتی موبایل ، در پاسخ به این پرسش پیچیده همراه باشید !

 مدیاتک، اسنپدراگون یا اگزینوس؟

بیشترین پرسشی که در زمینه‌ی پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند اندرویدی با آن مواجه می‌شویم، در مورد برتری اسنپدراگون یا اگزینوس است. در واقع هنگامی که از پردازنده‌های گوشی‌های اندرویدی سخن به میان می‌آوریم، به طور عمده با این سه سوال مواجه می‌شویم: اسنپدراگون چیست، اگزینوس چیست و مدیاتک چیست. چرا که این سه برند، بیشترین سهم بازار را در دست گرفته‌اند و تنها با دانستن ویژگی‌های آن‌ها است که می‌توان به قدرت پردازنده‌ی گوشی پی برد. نوع دیگری از پردازنده که نسبت به سه مورد قبلی جدیدتر است، تنسور نام دارد و در مواردی چون گوشی پرچم دار سری پیکسل 6 از آن استفاده شده است. برای فهمیدن این‌که کدام پردازنده قوی‌تر است و در نتیجه برای گیمینگ عملکرد بهتری دارد، تا پایان این نوشتار و بررسی همه‌ی انواع پردازنده‌ها با ما همراه باشید.

ساده‌ترین پاسخ به پرسش اسنپدراگون چیست، این است که پردازنده‌ی بسیار برجسته و محبوبی است که توسط شرکت کوالکام ساخته می‌شود. همچنین در جواب «اگزینوس چیست» نیز باید گفت که اگزینوس تراشه‌های بسیار قدرتمند ساخت کمپانی سامسونگ هستند که در گوشی‌های زیادی به کار می‌روند. در این میان مدیاتک نیز با عرضه‌ی تراشه‌های سری دایمنسیتی حرفی برای گفتن دارد. کمپانی گوگل نیز بی‌کار ننشسته و گوشی‌های پرچمدار سری پیکسل 6 خود را با بهره‌گیری از تراشه‌های مخصوص تنسور به بازار عرضه کرده است. همه‌ی این پردازنده‌ها نقاط قوت و نقاط ضعف‌هایی دارند که ممکن است آن‌ها را از جهاتی نسبت به سایرین برتری ببخشد. در ادامه با مقایسه‌ی این پردازنده‌ها به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید :  فایل های مربوط به آموزش دریافت یوسی رایگان !

پردازندهاسنپدراگون یا اگزینوس؛ کدام یک قوی‌ترند؟

برای پی بردن به برتری اسنپدراگون یا اگزینوس به ترتیب به تعریف و برشمردن ویژگی‌های هر کدام از این دو می‌پردازیم و در پایان آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم:

اسنپدراگون چیست؟ همان طور که گفتیم کمپانی Qualcomm که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان در زمینه‌ی ساخت CPUهای موبایل است، این پردازنده را می‌سازد. ساخت پردازنده‌ی اسنپدراگون، شرکت کوالکام را به محبوبیت بالایی رسانده است. تقریبا همه‌ی شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند اندرویدی، از اسنپدراگون در ساخت تعدادی از گوشی‌های پرچمدار خود استفاده می‌کنند. دلیل این استفاده‌ی گسترده را بدون شک می‌توان عملکرد بسیار خوب آن دانست. این پردازنده‌های چند هسته‌ای می‌توانند ویژگی‌های پیشرفته‌ای را ترکیب کرده و بسیار قوی عمل کنند. هر چند که بسیاری از افراد قیمت بالای آن در مقایسه با سایر رقبا را به عنوان یک عیب غیر قابل چشم پوشی تلقی می‌کنند.

شاید نام بردن تعدادی از ویژگی‌های برجسته‌ی اسنپدراگون، پاسخ مناسبی به پرسش «اسنپدراگون چیست» باشد. این ویژگی‌ها به شرح زیرند:

  • دارای قابلیت اتصال G5
  • نرخ تازه‌ سازی صفحه یا همان رفرش ریت تا 144 هرتز
  • قابلیت پشتیبانی از دوربین‌‌های متعدد با توانایی K4
  • پشتیبانی از اسلوموشن
  • پشتیبانی از هوش مصنوعی
  • پشتیبانی از حسگر اثرانگشت
  • پشتیبانی از Quick Charge
  • ارائه‌ی طیف گسترده‌ای از تراشه‌ها با قیمت‌های متفاوت. (تراشه‌های سری 800 که در دستگاه‌های پرچمدار استفاده می‌شوند. تراشه‌های سری 600 و 700 که در گوشی‌های میان رده به کار می‌روند. و در نهایت تراشه‌های سری 400 که در گوشی‌هایی با قیمت کمتر از 200 دلار به کار می‌روند.)

اسنپدراگوناگزینوس چیست؟ اگزینوس یکی از پردازنده‌هایی است که شرکت سامسونگ برای به کارگیری در گوشی‌های هوشمند ساخته است. از این تراشه‌ها به طور عمده در گوشی‌های Samsung Galaxy استفاه می‌شود. معماری ساخت اگزینوس نیز مانند اسنپدراگون و مدیاتک، ARM است. نسخه‌های رده بالای این پردازنده بسیار قدرتمند عمل می‌کند. درست برعکس پردازنده‌های رده پایین آن که عملکرد چشمگیری ندارند. بررسی‌ها نشان از عملکرد بهتر CPU این پردازنده‌ها در مقایسه با اسنپدراگون دارند. اما از لحاظ GPU، اگزینوس عملکرد نسبتا ضعیف‌تری دارد. اگرچه شرکت سامسونگ تراشه‌ی اگزینوس را برای به کار بردن در محصولات خود می‌سازد، اما در محصولات ارسالی سامسونگ به ایالات متحده از تراشه‌های اسنپدراگون استفاده می‌شود. از جمله مزایای همه‌پسند اگزینوس، قیمت بسیار مناسب آن است. به طوری که اگر در یک محصول مشابه از دو تراشه‌ی مختلف اسنپدراگون یا اگزینوس استفاده شود، قیمت نهایی محصولی که حاوی تراشه‌ی اگزینوس است، به طرز قابل توجهی پایین‌تر خواهد بود.

شاخصه‌های پردازنده‌ی مدیاتک چیست؟

در پاسخ به مدیاتک چیست باید گفت که این پردازنده‌ی تایوانی شباهت زیادی به اسنپدراگون دارد. به گونه‌ای که از مدیاتک در برخی از گوشی‌های پرچمدار نیز استفاده می‌شود. درست مانند اگزینوس، مدیاتک نیز از قیمت معقول‌تری نسبت به اسنپدراگون برخوردار است. ترکیب عملکرد قوی و قیمت مناسب باعث شده است که مدیاتک 43 درصد از بازار پردازنده‌ها را در کل دنیا به خود اختصاص دهد که عدد درخور توجهی است. سامسونگ، شیائومی، وان پلاس و اویو برندهایی هستند که از این تراشه در محصولات خود استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید :  روبیکا هک شد ؟ بررسی صحت شایعه و سایر حواشی !

اگزینوسدر نهایت کدام یک بهترند؟ اسنپدراگون یا اگزینوس؟

مقایسه‌ی نهایی میان اسنپدراگون یا اگزینوس را به صورت زیر تکمیل می‌کنیم:

·        از لحاظ RAM: اسنپدراگون از قابلیت LTE داخلی بهره می‌برد و آنتن 5G را ارائه کرده است. اگزینوس نیز می‌تواند در سرعت‌های بالاتر، حافظه‌ی بیشتری را مدیریت کند.

·        از لحاظ پردازش تصویر: اسنپدراگون از پردازنده‌ی قوی Adreno بهره می‌برد و عملکرد بهتری نسبت به اگزینوس دارد.

·        پردازنده‌های اسنپدراگون 4 هسته‌ای بوده اما پردازنده‌های اگزینوس 8 هسته‌ای هستند.

·        پردازنده‌های اسنپدراگون قابل ارتقا هستند. اما پردازنده‌های اگزینوس دارای تراشه‌های اضافی هستند.

·        برای تایپ در اکسل یا ورد، عملکرد اسنپدراگون از اگزینوس بهتر است.

·        امکانات هر دو برای ویرایش عکس و فیلم تقریبا مشابه است.

·        در زمینه‌ی وب‌گردی عملکرد اگزینوس بهتر عنوان شده است.

·        در امر تحلیل داده به دلیل CPU قوی‌تر، اسنپدراگون بهتر عمل می‌کند.

در نهایت باید به این پرسش پاسخ دهیم که اسنپدراگون یا اگزینوس؛ کدام یک در مساله‌ی گیمینگ قوی‌تر ظاهر شده و عملکرد بهتری ارائه می‌دهند. به صورت کلی می‌توان گفت که نسخه‌های تاپ هر دو برند برای گیمینگ عملکرد خوبی دارند. اما بعد از 5 ساعت بازی مداوم شاهد افت کمتری در اسنپدراگون نسبت به اگزینوس هستیم. بنابراین می‌توان اسنپدراگون را برنده‌ی این میدان دانست. زیرا:

·        قابلیت شارژ آن سریع‌تر است.

·        مصرف باتری کمتری دارد.

·        تولید گرمای کمتری دارد.

·        سریع و پایدار عمل می‌کند.

از اینکه تا اینجای مطلب با ما همراه بودید از شما قدردانیم و امیدواریم قدمی در راستای افزایش اطلاعات شما درباره پردازنده های موبایل برداشته باشیم …

یادتون نره ! نوکس پلاس ارائه دهنده برتر گیفت کارت و مرجع خرید NC پابجی نیو استیت است !

نوکس پلاس – noxplus.ir

به این مطلب امتیاز دهید
مقالات مرتبط
پاسخ دهید
سبد خرید نوکس پلاس
دسته بندی ها نوکس پلاس
حساب کاربری نوکس پلاس