نوکس پلاس
پوکو F4 GT یا پوکو X4 GT ؟ مقایسه تخصصی تازه وارد های شیائومی !

پوکو F4 GT یا پوکو X4 GT ؟ مقایسه تخصصی تازه وارد های شیائومی !

در سال 2018  پوکو به عنوان یکی از برندهای شیائومی راه اندازی شد و به لطف اولین گوشی خود، Poco F1 که امکانات بالایی را با قیمتی مقرون به صرفه ارائه می‌دهد، به سرعت محبوبیت پیدا کرد. در سال 2020، پوکو به عنوان یک برند مجزا توسط غول الکترونیک چینی، قبل از عرضه دومین گوشی خود به بازار عرضه شد.
طولی نکشید که این برند به یک برند محبوب در بین مردم و کاربران گوشی های هوشمند در کشور عزیزمان ایران تبدیل گردید و یکی از اصلی ترین و مهم ترین دلایل موفقیت پوکو در ایران قیمت مناسب و مقرون به صرفه آن نسبت به مشخصات آن بود.
مقایسه Poco X4 GT با Poco F4 را می‌توان یک مسابقه نزدیک در نظر گرفت. پوکو F4 GT یا پوکو X4 GT دو مدل معرفی شده توسط پوکو به عنوان گوشی های میان رده های قدرتمند هستند که هر دو در بازار ایران موجودند و مانند سایر مدل های پوکو طرفداران زیادی پیدا کرده اند. در این مطلب به مقایسه این دو مدل می‌پردازیم و سپس با توجه به قیمت پوکو X4 GT و پوکو F4 ارزش خرید این دو را بررسی می‌کنیم. پس تا پایان این مطلب در نوکس پلاس ، مرجع اصلی خرید cp کالاف دیوتی موبایل با ما همراه باشید.

پوکو F4 GT یا پوکو X4 GT - نوکس پلاس

مقایسه طراحی و ساخت پوکو X4 GT با پوکو F4

ابتدا بیایید طراحی و ساخت Poco X4 GT و Poco F4 را با هم مقایسه کنیم. Poco F4 طراحی مشابه F3 دارد، اما با شکل کمی متفاوت تری که یک ماژول دوربین هم برای آن طراحی شده است. مانند بسیاری از تلفن های هوشمند مدرن، Poco F4 دارای یک صفحه شیشه ای تخت و یک قاب صاف است. شیشه جلویی که از جنس ورق گوریلا گلس 5  است از صفحه نمایش محافظت می‌کند. به جز پوشش 2.5 بعدی اطراف لبه ها بقیه صاف قسمت های دیگر هستند. پشت پوکو F4 نیز شیشه ای و تخت است. خوبی این نوع شیشه این است که شما حتی با کف دست هم می‌توانید آن را تمیز کنید.
در ادامه به بررسی مشخصات گوشی Poco X4 GT در طراحی می‌پردازیم. در حالی که X4 GT کاملاً شبیه به X3 GT است که یک سال قبل از آن عرضه شد، تفاوت‌های بزرگی نیز در آن وجود دارد. فریم پلاستیکی لبه های بسیار مربعی دارد که باعث می‌شود ضخیم تر به نظر برسد، حتی اگر این‌طور نباشد. قسمت پشتی نیز از پلاستیک ساخته شده و دارای روکش مات است که اثر انگشتی روی آن باقی نمی‌گذارد، اما وقتی نور در زاویه مناسب قرار گیرد، مقداری اثر انگشت را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید :  استارلینک به ایران خواهد آمد ؟

پوکو F4 GT یا پوکو X4 GT - نوکس پلاس

دکمه پاور X4 GT به عنوان اسکنر اثر انگشت نیز عمل می‌کند. با کمال تعجب، جک هدفون 3.5 میلی متری در لبه بالایی باز شده و برای کسانی که هنوز خواهان اتصال سیمی هدفون خود هستند جذاب است. در نهایت اگر بخواهیم بین پوکو F4 GT یا پوکو X4 GT یکی را انتخاب کنیم می‌توان گفت که این دو گوشی از نظر طراحی و ساخت تفاوت چندانی با هم ندارند و مزیت قابل توجهی نمی‌توان در هیچ یک پیدا کرد؛ اما در مجموع گوشی Poco F4 از نظر سبکی و سهولت استفاده از یک مزیت جزئی برخوردار است.

نگاهی به صفحه نمایش X4 GT با پوکو F4

پس از مقایسه Poco X4 GT و Poco F4 از نظر طراحی و ساخت، به مقایسه Poco X4 GT و Poco F4 از نظر صفحه نمایش می‌پردازیم. Poco F4 پنل 6.67 اینچی AMOLED E4 مشابه Poco F3 دارد. با این حال، با کمک پشتیبانی از Dolby Vision به روز شده است؛ بنابراین صفحه‌نمایش دارای رزولوشن 2400 در 1080 پیکسل است و یک حلقه سیاه کوچک برای دوربین سلفی و یک پنل نیز توسط یک صفحه تخت از گوریلا گلس 5 محافظت می‌کند.|
این صفحه نمایش از نرخ نوسازی 120 هرتز و حساسیت لمسی 360 هرتز پشتیبانی می‌کند. دارای قابلیت HDR و گواهی HDR10 و Dolby Vision است. در برگه مشخصات رسمی صفحه نمایش Poco F4 مقدار حداقل روشنایی 900 نیت و حداکثر 1300 نیت عنوان شده است.
این روزها اکثر گوشی های میان رده از صفحه نمایش OLED استفاده می‌کنند. اما شیائومی برای X4 GT از IPS استفاده کرد. خوشبختانه، این صفحه نمایش بسیار بهتر از صفحه نمایش X3 GT قبلی است، زیرا با زوایای دید بهتر و نرخ تازه سازی بالاتر تا 144 هرتز کار را برای کاربران خود راحت‌تر کرده است.

پوکو F4 GT یا پوکو X4 GT - نوگس پلاس

صفحه نمایش IPS یکی از بهترین ها بوده و نرخ نمونه لمسی آن 270 هرتز است. همین صفحه نمایش از HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می‌کند و می‌تواند بین هفت نرخ نوسازی مختلف برای آنچه در صفحه نمایش است جابه‌جا کند. از مشکلات این گوشی این است که کنتراست صفحه نمایش آنقدرها هم عالی کار نمی‌کند. با این نظرات Poco F4 از Poco X4 GT پیشی می‌گیرد و می‌توان گفت صفحه‌نمایش بسیار بهتری دارد.

مقایسه پردازنده پوکو X4 GT با پوکو F4

Poco F4 از همان چیپست Poco F3 اسنپدراگون 870 5G که یکی از سریع ترین و محبوب‌ترین چیپست های موجود در بازار است استفاده می‌کند. این یک تراشه با سرعت کلاک SD865 پردازنده است و هسته اصلی آن به سرعت کلاک 3.2 گیگاهرتز می‌رسد. همچنین شامل Adreno 650، یکی از قدرتمندترین GPUهای موجود است. SD870 دارای یک پردازنده هشت هسته ای با سرعت هسته تا 3.2 گیگاهرتز در پیکربندی 1 3 4 است. Adreno 650 از گرافیک پشتیبانی می‌کند و عملکرد بالایی را ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید :  اژدها وارد میشود ! آیفون 15 پرو مشکی نوید از ظاهر جدید سری 15 میدهد ... بررسی مشخصات و تصاویر

در عوض یکی از جدیدترین چیپست های مدیاتک به نام Dimensity 8100 را Poco X4 GT دارد. این چیپست یک پله بالاتر از Dimensity 8000 استاندارد است. با وجود سرعت کلاک بالا، CPU از معماری قدیمی ARM استفاده می‌کند و بر اساس 5 نانومتر به جای فرآیند تولید در منطقه 4 نانومتری جدید ساخته شده است. اگر از نظر سخت‌افزاری پوکو F4 GT یا پوکو X4 GT را انتخاب کنیم، برنده این رقابت Poco X4 GT است که از نظر اطلاعات سخت افزاری بهتر از Poco F4 تا امروز پیش رفت.

پوکو F4 GT یا پوکو X4 GT - نوکس پلاس

مقایسه دوربین پوکو X4 GT با پوکو F4

ماژول دوربین Poco F4 شامل یک دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی، یک دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی، یک دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی و یک دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی است. Poco F4 به سنسور 64 مگاپیکسلی 1/2 اینچی OmniVision OV64B با فیلتر Quad-Bayer وابسته است.
این سنسور 0.7 میکرومتر پیکسل دارد و پس از قرار دادن 4-in-1، قادرید یک تصویر 16 مگاپیکسلی معادل 1.4 میکرومتر بگیرید. عملکرد سنسور پشت یک لنز تثبیت شده 25 میلی‌متری f/1.8 است و از حالت PDAF پشتیبانی می‌کند. حالت وضوح بالا 64 مگاپیکسلی، حالت Pro و حالت شب نیز برای این دوربین در دسترس است.
از سوی دیگر، در X4 GT عکس های 16 مگاپیکسلی دریافت خواهید کرد و زمانی که در فضای باز و در نور خوب گرفته می‌شوند، کیفیت بسیار بالایی خواهند داشت. جزئیات زیادی در تصویر وجود دارد، رنگ ها خیلی اشباع نشده اند و محدوده دینامیکی خوب است.
همچنین می‌توانید دوربین Poco X4 GT را روی 64 مگاپیکسل تنظیم کنید. اما تفاوت چندانی در تصاویر شما مشاهده نمی‌کنید. البته جزئیات کمی بیشتر است، اما محدوده دینامیکی را از دست می‌دهید و تصاویر نویزتر می‌شوند. در این بخش، Poco F4 در مقایسه Poco X4 GT با Poco F4 به دلیل کیفیت نسبتاً بالاتر عکاسی و فیلم‌برداری 4K 60 فریم در ثانیه، برنده شد.

مقایسه باتری پوکو X4 GT با پوکو F4

ظرفیت باتری Poco F4 نسبت به F3 بدون تغییر باقی می‌ماند و با همان باتری 4500 میلی‌آمپر ساعتی تغذیه می‌شود. تنها پیشرفت در بخش باتری، شارژ سریع‌تر 67 واتی سیمی است. پوکو F4 در تست عمر باتری به 101 ساعت استقامت دست یافت و توانست با عملکرد خوبی که از خود نشان داد طرفداران زیادی پیدا کند.
شاید برایتان جالب باشد بدانید که Poco X4 GT در بخش باتری در مقایسه با Poco F4 پیشتاز است؛ زیرا با ظرفیت باتری 5080 میلی آمپر ساعتی و برتری 580 میلی آمپری نسبت به رقیب خود و قدرت 67 وات که در هر دو باتری این گوشی ها یکسان است، جایگاه بالاتری را در عملکرد باتری به خود اختصاص خواهد داد. البته در اینجا باید به قابلیت شارژ سریع Poco F4 نیز اشاره کرد که یکی از بهترین گوشی های شارژ سریع در بین پوکوها است.
روزبه‌روز بر طرفداران پوکر افزوده می‌شود و به لطف سیاست مدیریتی این شرکت و قیمت نسبتاً پایین و گوشی های موبایل باکیفیت آن، این گوشی های موبایل مورد علاقه مردم در سراسر جهان به ویژه ایرانیان قرار گرفته است.
در واقع، Poco F4 و Poco X4 GT که پرچمداران میان رده گوشی‌های برتر پوکو به حساب می‌آیند، ارزش خرید بالایی دارند. اما هنگام انتخاب و مقایسه Poco X4 GT و Poco F4 باید یکی از آنها را کنار گذاشت.
با ارزیابی ها و مقایسه های انجام شده بر روی طراحی و ساخت، نمایشگر، دوربین، پردازنده و باتری هر دو این گوشی ها، با توجه به قیمت تقریباً مشابه این دو گوشی، در مجموع پوکو F4 انتخاب بهتر و مناسب تری است. خریدن این دلیلی نیست که گوشی Poco X4 GT یک تلفن همراه خوب نیست اما در مقایسه با Poco F4 برنده است.

بیشتر بخوانید :  آیفون 14 پرومکس یا زدفولد 4، کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد ؟

امیدواریم این مطلب کاربردی واقع شده باشد و قدمی در راستای پیشرفت اطلاعات عمومی شما در راستای تکنولوژی و سخت افزار برداشته باشیم …
یادتون نره ! نوکس پلاس ارائه دهنده برتر خدمات خرید یوسی پابجی در ایرانه …
نوکس پلاس

به این مطلب امتیاز دهید
مقالات مرتبط
پاسخ دهید
سبد خرید نوکس پلاس
دسته بندی ها نوکس پلاس
حساب کاربری نوکس پلاس