نوکس پلاس
رفع تحریم اینترنتی ایران چه تاثیراتی خواهد داشت؟

رفع تحریم اینترنتی ایران چه تاثیراتی خواهد داشت؟

فکر این که یک روز صبح بعد از بیدار شدن به سراغ گوشی خود برویم و متوجه شویم که دیگر هیچ کدام از شبکه های اجتماعی کار نمی‌کند برای اکثر ما که در این فضا کسب و کار خود را راه اندازی کرده ایم بسیار سخت و دردناک باشد. سال‌ها پیش، اگرچه کوسه‌های زیادی در اعماق دریا مشغول بازی و خوردن این فیبرهای خفته در اعماق دریا بودند، ما اینترنت نداشتیم، اما امروزه دیگر آن ها را  مدیریت می‌کنند.
این روزها یک نگرانی نوظهور به مجموعه نگرانی های نسل جوان اضافه شده است: تحریم اینترنت ایران ! در ادامه در مورد سایر ابعاد این تحریم در نوکس پلاس ، مرجع اصلی ارائه خدمات خرید و استعلام قیمت یوسی ، میپردازیم …

تحریم اینترنتی چیست؟

تحریم اینترنتی

برای محدودیت های جدید اینترنت 5 سناریو قابل تصور وجود دارد که تقریباً هیچ کدام اینترنت را قطع نمی‌کند! هر یک از این 5 سناریو به زبانی ساده، مختصر و قطعاً غیر فنی توضیح داده شده است.

سناریوی ۱: تحریم های مالی بین ایران و شرکت های خدمات اینترنتی

در بدترین حالت، اینترنت قطع نمی شود، اما ممکن است پهنای باند تحت تأثیر قرار گیرد. داده‌های جمع‌آوری‌شده در کشور مانند خدمات بانکی یا سینماهای دارای مجوز یا خدمات دولتی تقریباً بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهند. در این شرایط خریدار ایرانی می تواند از روش های مختلفی برای تبادل داده استفاده کند.

سناریوی ۲: تحریم دامنه‌های .ir

دامنه سطح بالا (TLD) به معنای همان پسوند .Com یا .Net است که در انتهای نام دامنه می شنوید. دامنه های سطح بالای کشور یا ccTLD پسوندهای مرتبط با یک کشور مانند ir. که مربوط به ایران است را به خود اختصاص می دهند. فرض کنید آمریکا اعلام می کند که دامنه های ir مسدود شده اند، یعنی در هیچ مرکز داده ای سرور دامنه های ir را دریافت  نکرده یا از ارائه دهندگان قادر به ارائه خدمات نیستند.

سناریوی ۳: تحریم سایت ها با مالکیت ایرانی

این وضعیت مشابه سناریو 2 است و انتقال هاست به ایران فقط زمان می برد. در این شرایط مردم مشکل چندانی نخواهند داشت؛ اما شرکت هایی که در خارج از ایران خدمات ارائه می دهند دیگر قادر به سرویس دهی نیستند.

سناریوی ۴: دستکاری در جریان داده و جلوگیری از مسیریابی

هنگامی که کاربر درخواست اتصال به یک وب سایت خارجی را می دهد، یک سری عملیات برای هدایت کاربر به سرور میزبان آن وب سایت یا سرویس انجام می شود. به زبان ساده، برای هدایت کاربر به همان وب‌سایتی که در جایی از این دنیا قرار دارد، به یک سری دستورالعمل نیاز است. برای ارسال نام دامنه و مقایسه آن با آدرس یا IP سرور از سرور مخصوص (Root name server) استفاده می شود.

بیشتر بخوانید :  معرفی و بررسی مشخصات گوشی گیمینگ سری ردمجیک 8 ، شاهکار جدید نوبیا !

تحریم اینترنت ایران

سناریوی ۵: تحریم ارائه دهندگان خدمات اینترنتی

هر وب سایت، اپلیکیشن یا پایگاه داده ای از خدمات مختلف شرکت های دیگر استفاده می کند. به عنوان مثال، زمانی که وب سایت شرکت خود را راه اندازی می کنید، یک شرکت به شما خدمات ایمیل، دیگری خدمات نقشه برداری، سومی تبادل اطلاعات (SSL) و  … را می دهد. در سال های اخیر تحریم اصلی آمریکا برای ایرانیان به طوری اعمال شده که وب سایت ها نتوانند از خدمات وب استفاده کنند و این کار برای آن ها ممنوع است.

آخرین نتیجه برای رفع تحریم‌های حوزه اینترنت ایران

در سال های اخیر به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران که حوزه فناوری اطلاعات را نیز در بر می‌گیرد، هم کاربران اینترنت، هم توسعه دهندگان و هم متخصصان این حوزه با مشکلات زیادی در ایران مواجه شده اند. عدم حضور ایران در لیست کشورهای دریافت کننده خدمات اینترنتی از وب‌سایت‌های بین المللی، عدم دسترسی به فروشگاه های نرم افزاری و عدم پشتیبانی از شماره‌تلفن‌های ایرانی برای احراز هویت از مواردی است که بسیاری از ایرانیان را با مشکل مواجه کرده است.
با این حال، در سپتامبر 2022، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده مجوزهای تجدید نظر شده ای را صادر کرد تا به افراد و شرکت های آمریکایی در بخش اینترنت و فناوری اجازه دهد تا خدماتی را در زمینه های خاصی از بازاریابی و انتقال نرم افزار و سخت افزار به ایران ارائه دهند. در همین راستا، سایت وزارت خزانه داری آمریکا در تاریخ 11 ژانویه 2023 متنی را منتشر کرد که به سوالات مردم پاسخ می دهد و آخرین نسخه لغو تحریم ها علیه حوزه اینترنت و فناوری ایران را به وضوح توضیح می دهد.
با رفع تحریم اینترنتی، کاربران و شرکت های ایرانی براساس مفاد این سند به شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای ارتباطی، خدمات ابری، خدمات تماس تصویری، نقشه‌های آنلاین، بازی‌های رایانه‌ای، بسترهای آموزشی، ابزار امنیت اینترنت، ابزارهای ترجمه، احراز هویت و استفاده دسترسی پیدا می‌کنند.
عدم دسترسی به بسترهای بین المللی آموزش آنلاین و دور بودن از منابع علمی به روز یکی از مشکلات ایرانیان در سال های اخیر بوده است، اما با لغو این تحریم ها، ایرانیان می توانند به تمامی بسترهای آموزش آنلاین دسترسی کامل پیدا کنند.
همچنین ممکن است با لغو این تحریم ها بسیاری از مشکلات گیمرهای ایرانی حل شود. گیمرهایی که در ایران فعالیت می کردند به بسیاری از بازی ها دسترسی نداشتند و در برخی از بازی ها امکانات ارائه شده به ایرانی ها محدود بود.
خدمات ابری نامحدود نیز از نکات مهمی هستند. محدودیت های استفاده از سرویس های ابری بسیاری از توسعه دهندگان را مجبور به استفاده از پلتفرم های ناامن کرده است. مهم ترین تغییر در مجوز حذف محدودیت عمومی، حذف الزام «استفاده شخصی» از تجهیزات و خدمات اینترنتی است. یعنی علاوه بر کاربران عادی، شرکت های ایرانی نیز می توانند از معافیت اینترنتی بهره مند شوند. در همین حال، بسیاری از شهروندان فعال در حوزه ارز دیجیتال امیدوارند که رفع محدودیت ها موانع موجود را برطرف کند، احراز هویت را امکان پذیر کند و دسترسی به دارایی های آنها را تسهیل نماید.

بیشتر بخوانید :  اسنپدراگون ، مدیاتک یا اگزینوس ؟ کدام برای گیمینگ عملکرد بهتری دارد ؟

تحریم اینترنتی

مواردی که شامل رفع تحریم های اینترنتی ایران می شود چیست؟

دفتر کنترل دارایی های خارجی ایالات متحده (OFAC) مجوز عمومی D-2 ایران را در اولین روز ماه مهر ۱۴۰۱ که شکل به روز شده ای از تحریم های اینترنتی 18 فوریه 2013 (هجدهم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۲) بود برای عموم منتشر کرد.
با مجوز جدید، کاربران می توانند به شبکه های اجتماعی، ابزارهای ارتباطی، نرم افزارهای پخش کننده ویدئو، خدمات ابری، نقشه های آنلاین، بازی های رایانه ای، ابزارهای ترجمه و اسکن، آنتی ویروس، گوشی هوشمند و سیستم عامل،  پلتفرم های آموزشی دسترسی داشته باشند.  همچنین دسترسی راحتی به تلفن های ماهواره ای، دستگاه های دیجیتال، سیم کارت، رهیاب، مودم، رایانه شخصی به آن ها داده می شود.در نتیجه ارائه خدمات شرکت های بزرگ و قدرتمندی مانند گوگل، متا، اپل و سایر شرکت های مشابه برای ایرانی ها نیز قانونی می شود.
بخشی دیگر از این تغییرات مربوط به گسترش مجوز تجهیزات است که شرایط لازم را برای ارائه خدمات ارتباطی ابری و غیر ابری و انتقال اطلاعات در اینترنت به عنوان رابط یا دستیار فراهم می کند. در نتیجه علاوه بر کاربران عادی شرکت ها هم از تحریم اینترنتی رهایی پیدا می‌کنند.
از پر اهمیت ترین دلایل توافق هسته ای برای مردم ایران، لغو تحریم های اقتصادی بین المللی علیه آن کشور است. امید به بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی و به تبع آن افزایش رفاه اجتماعی، نگرش غالب جامعه پس از لغو تحریم ها است.اما کارآفرینان ایرانی به این وضعیت به گونه ای دیگر نگاه می‌کنند و سعی می‌کنند فرصت ها و تهدیدات آن را با ذره بین خود شناسایی کنند و با استفاده از تحلیل های درونی خود بر اساس نقاط قوت و ضعف خود، در ابتدا از هرگونه تاثیر منفی شرایط جدید اقتصادی بر کسب و کار خود اجتناب نمایند. سپس از آن به عنوان سکوی پرشی برای توسعه تجارت خود استفاده کنید.
حوزه کسب و کار اینترنتی در کشور نیز از این قاعده مستثنی نیست و مطمئناً بازار روبه‌رشد و بالقوه کسب‌وکار آنلاین در کشور مورد توجه شرکت های اینترنتی بین المللی قرار خواهد گرفت. اگر کشوری بودیم، پس از بهبود روابط تجاری ایران و کشورهای پیشرفته، کم‌کم در بازار اینترنت کشور حضور پیدا می کردیم. شاهد رقابت بین المللی برای میزبانی خواهیم بود.
همان طور که در دوران تحریم شاهد حضور متخلفان اینترنتی و سرمایه گذاری های کلان آنها در کشور بودیم، مطمئناً پس از بهبود روابط تجاری ایران و کشورهای پیشرفته و رفع تحریم اینترنتی، به تدریج شاهد رقابت بین المللی برای حضور آن ها در بازار اینترنت کشور هم خواهیم بود.

بیشتر بخوانید :  فایل های مربوط به آموزش دریافت یوسی رایگان !

از اینکه تا اینجای مطلب با نوکس پلاس همراه بودید از شما متشکریم و امیداوریم این مطلب مفید واقع شود و نیاز شمارا برطرف کرده باشد …
یادتون نره ! نوکس پلاس ارائه دهنده برتر خدمات خرید cp کالاف دیوتی موبایل  است …
نوکس پلاس

به این مطلب امتیاز دهید
مقالات مرتبط
پاسخ دهید
سبد خرید نوکس پلاس
دسته بندی ها نوکس پلاس
حساب کاربری نوکس پلاس