نوکس پلاس
فیلترینگ دائمی شد ؟ آینده اینترنت در ایران چگونه است ؟

فیلترینگ دائمی شد ؟ آینده اینترنت در ایران چگونه است ؟

مرکز ملی فضای مجازی با ارسال نامه ی رسمی به مارک زاکربرگ مدیر ارشد شرکت متا در راستای عدم رعایت قوانین کشور ایران و قوانین داخلی پلتفرم از طریق دفتر حافظ منافع کشور جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن نسبت به عملکرد سکوهای این شرکت اعتراض کرده است . در این نامه مرکزملی فضای مجازی به شرکت متا فرصت داده است که به منظور فراهم شدن امکان فعالیت پایدارسایر پلتفرم ها و سایت های خارجی از جمله اینستاگرام در ایران ، اقدامات لازم از جمله معرفی رسمی نماینده ای مسئولیت پذیر و مستقر در خاک کشورایران ؛ را حداکثر تا ۱۰ روز پس از دریافت نامه از سوی آن شرکت و سازگاری و وفق با سیایت ها و مقررات کشور در خصوص نحوه فعالیت شرکت های خارجی در حوزه فضای مجازی کشور صورت پذیرد .

اما آیا نمایندگی و فعالیت یک شرکت خارجی (متا) در ایران امکان پذیر است ؟ در ادامه برای اطلاع بیشتر در این خصوص ، با نوکس پلاس ، مرجع خرید سی پی کالاف دیوتی همراه باشید …

طرح صیانت چیست ؟

طرح صیانت که  چندی پیش خبرهای مربوط به آن حسابی حاشیه ساز شده بود ، هدف اصلی آن محدود ساختن و فیلترشدن اینستاگرام ، فیلترشدن واتساپ و برنامه هایی همچون گوگل ، یوتیوب و .. برای کاربران ایرانی بود و اینگونه به نظر می رسید که باید به زودی با اپلیکیشن های خارجی خداحافظی کنیم ، که به دلایلی نامعلوم ، این طرح تصویب و اجرا نشد ! اما در حال حاضر با شرایط کنونی و ناامنی های پیش آمده در کشور ، شاهد اعمال این طرح آن هم بدون  طی کردن مراحل قانونی مربوط به آن هستیم .

زارع پور وزیر ارتباطات : شرط رفع فیلتر اینستاگرام را تغییر رفتار آنها و پذیرفتن قوانین جمهوری اسلامی از سوی شرکت متا عنوان کرده است ! موضوعی که طرح صیانت به طور جدی به دنبال آن بود و هیچ گاه به صورت رسمی مصوب نشد اما به نظر می رسد که اکنون از سوی مرکز ملی فضای مجازی در حال اجرایی شدن است .

فیلترشدن اینستاگرامفیلترینگ طبقاتی یا همان اینترنت طبقاتی چیست ؟

اینترنت طبقاتی به معنای این است که دسته ای از عامه ی مردم به یک سری از پلتفرم ها و سرورها امکان دسترسی داشته باشند و برخی دیگر از آن سرورها محروم باشند . به عنوان مثال : دانشجویان به  پلتفرم یوتیوب دسترسی داشته باشند اما برای عموم مردم یوتیوب فیلتر باشد و نتوانند از آن استفاده کنند! قانون جدید حاکی از این که : فقط سرورهایی میتوانند کار کرده و اقدام به ارائه ی خدمات ( یک به ده ) کنند که دولت ایران آنها را تایید کرده باشد  ، به این معنا که هرکسی نمی تواند آن اینترنت و آن سرورها را داشته باشد  و از آنها استفاده کند.

بیشتر بخوانید :  اینترنت  5G  کجاها در دسترس است ؟ سرعت تقریبی دانلود با اینترنت  5G   چقدر است ؟

پایان دسترسی مردم به اینترنت آزاد ؟

با فیلترشدن اینستاگرام و محدود شدن دسترسی مردم به اینستاگرام و به سایت ها و برنامه های مختلف ، راهکارهای متعددی برای دور زدن این محدودیت ها و استفاده ی آسان از برنامه هایی که فیلتر و محدود شده اند وجود دارد ، یکی از این راهکارها ، استفاده از فیلترشکن است . فیلترشن ها دیتای شما را به صورت رمزنگاری شده به مقصد رسانده و با این راه شما میتوانید از آن مقصد یکسری دیتا گرفته و به سایت موردنظر دسترسی کامل پیدا کنید . در چنین شرایطی میتوان از سرورهای داخل ایران به عنوان واسطه استفاده کرد چرا که به هنگام قطع جهانی اینترنت آزاد ‌، تعدادی از سایت ها و سرورهای داخل ایران کار میکنند و دردسترس هستند زیرا سرویس های آنها متعلق  به داخل ایران است و به اینترنت متصل هستند . با تونل زدن به این سایت ها میتوان به اینترنت آزاد دسترسی پیدا کرد . در این خصوص یک قانون جدید تصویب شده است که طبق آن : ترافیک برروی سرورها نباید یک به یک باشد ، بلکه دانلود و آپلود باید یک به ده صورت گیرد.

وزیر کشور : (فضای مجازی به طور کامل فیلتر می شود هرچند دشمنان در دستور کار خود ساخت فیلترشکن ها را دارند . )  به این معنا که سرورهای خارجی بسته شده و پهنای باند آنها کم میشود .

فیلترشدن اینستاگرامناگفته های فیروزآبادی (رئیس مرکز ملی فضای مجازی) درباره نامه ایران به متا :

  • اگر به نامه جواب ندهند میتواند مقدمه ای برای صدور مجوز انسداد دائمی اینستاگرام باشد و شاهد فیلترشدن اینستاگرام به طور همیشگی خواهیم بود .
  • در خصوص اینکه چرا ۱۰ روز برای آنها فرصت تعیین شده است ، اینگونه پاسخ دادند که :

موضوعمان کمک به مردم است و می خواهیم کسی که فعالیت های خبری ، اقتصادی یا فعالیت های دیگر دارد مطمئن باشد که می توان از جرم در این فضا جلوگیری کرد . همچنین اعلام کرد که نامه ی ما به دستشان رسیده است و ۱۰ روز فرصت دارند تا نماینده معرفی کنند .

  • این پلتفرم ها به شرطی رفع فیلتر میشوند که شرکت متا یک نمایندگی در کشور ایران داشته باشد . در حال حاضر با وجود ارسال مکرر نامه های متععد به شرکت متا و عدم پاسخگویی از جانب او ، چندی پیش متا در خصوص این موضوع اظهار کرد که تحت هیچ شرایطی با مقامات ایران گفتگو نخواهد کرد و همچنین وقت خود را برای بررسی درخواست دولت ایران تلف نمیکند و تعیین یک نماینده برای حضور داشتن در خاک ایران جایی در برنامه های شرکت متا ندارد .
بیشتر بخوانید :  اسنپدراگون ، مدیاتک یا اگزینوس ؟ کدام برای گیمینگ عملکرد بهتری دارد ؟

فیلترینگدر فضای پر بازدید برنامه ی اینستاگرام قشر متعددی از مردم حضور داشته و عده ی بسیاری از آنها مشغول به آموزش دادن به دیگران ، آموزش دیدن ، کسب درآمد و .. بوده اند در شرایط حال حاضر تعداد بسیاری متضرر شده اند و ضربه های جبران ناپذیر اقتصادی بسیاری را متحمل شده اند . فیلترینگ طبقاتی ، فیلتر شدن اینستاگرام و فیلتر شدن واتساپ به طور دائمی و همیشگی در حال حاضر یکی از موضوعات مهم در فضای مجازی به شمار می رود . به نظر می رسد که اگر این تصمیم نهایی و اجرا شود آخرین امید های بسیاری از صاحبان کسی و کارهای انلاین و کارآفرین های اینترنتی به دست نا امیدی سپرده خواهد شد . ظاهرا تا پذیرش قطعی و ارسال نماینده از سوی شرکت متا به ایران ، فیلترینگ اینستاگرام ، واتساپ و سایر پلتفرم های خارجی در وضعیت کنونی خواهند ماند و حتی ممکن است به زودی شاهد از دسترس خارج شدن همیشگی آنها نیز باشیم . ین یعنی از دست رفتن ۲۵۰ هزار فرصت شغلی متعدد و ورود ضررهای اقتصادی سنگین به هزاران صاحبان کسب و کار اینترنتی !

نظر شما در این باره چیست ؟ بنظر شما فیلترشدن اینستاگرام دائمی خواهد شد ؟

نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر کاربران نوکس پلاس در میان بگذارید .

نوکس پلاس – noxplus.ir

به این مطلب امتیاز دهید
مقالات مرتبط
پاسخ دهید
سبد خرید نوکس پلاس
دسته بندی ها نوکس پلاس
حساب کاربری نوکس پلاس