نوکس پلاس
استارلینک به ایران خواهد آمد ؟

استارلینک به ایران خواهد آمد ؟

اینترنت استارلینک یک منظومه ی ماهواره ای است که توسط شرکت بزرگ اسپیس ایکس (به انگلیسی : Space Exploration Technologies Corporation) برای فراهم کردن اینترنت ماهواره ای پر سرعت در سراسر جهان تشکیل شده است . این صورت فلکی از هزاران ماهواره ی کوچک در مدار پایینی زمین تشکیل شده است که در ترکیب با فرستنده و گیرنده های زمینی کار می کنند . چرا همه ی دنیا با اشتیاق فراوان به دنبال اخبار جدید مربوط به استارلینک هستند و بی صبرانه منتظر عرضه ی اینترنت ماهواره ای استارلینک هستند ؟

برای کسب اطلاع بیشتر و آشنایی کامل از روند رشد و بهره از اینترنت استارلینک و بررسی آخرین اخبار مربوط به آن ، در ادامه با نوکس پلاس ، مرجع اصلی خرید گیفت کارت همراه باشید .

تاریخچه شرکت اسپیس ایکس :

شرکت اسپیس ایکس برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ دو ماهواره ی مخابراتی با نام های تن تن B را برای آزمایش کردن اینترنت ماهواره ای به مدار پایینی زمین ارسال کرد . پس از انجام آزمایش های پیاپی ، اسپیس ایکس خط تولید ماهواره های خود را در ردموند واشینگتن راه اندازی کرد . همچنین قصد داشت که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ ، ۶۰ تا از ماهواره های استارلینک را به نام ( وی پوینت ناین) یا نه دهم را به فضا پرتاب کند که نسخه ی آزمایشی بود و به مرور زمان وارد جو زمین خواهد شد. هریک از ماهواره های استارلینک ۲۲۷ کیلو گرم وزن دارند . همچنین این ماهواره ها هریک به تنهایی قادراند که حداکثر پهنای باند ۲۰ گیگابایت بر ثانیه را فراهم کنند . مکانیزم جدا شدن ماهواره های استارلینک از مرحله ی دوم موشک در مدار نیز ، به نوبه ی خود ویژه و منحصر به فرد است . اسپیس ایکس برخلاف روند گذشته ، که ماهواره ها با مکانیزم های فنری یا انفجاری از مرحله ی دوم موشک جدا میشدند ، عمل کرده است و برای پیاده کردن ماهواره ها در مدار ، ابتدا مرحله ی دوم موشک را به دور خود می چرخاند و سپس با رها کردن میله ای که ماهواره ها را در کنار یکدیگر نگه داشته است هر ۶۰ ماهواره را به طور یکجا در مدار رها می کند . ماهواره ها سپس به دلیل نیروی مرکزگرای ناشی از چرخش مرحله ی دوم ، به آرامی از هم جدا می شوند .

استارلینک در ایراناینترنت ماهواره ای استارلینک :

  • ماهواره های استارلینک فقط در یک سمت خود پنل خورشیدی دارند . این پنل به قدری بزرگ است که مجموع مساحت آنها در هر پرتاب ۶۰ تایی از مجموع مساحت پنل های خورشیدی ایستگاه بین المللی فضایی بیشتر است .
  • ماهواره های استارلینک اولین ماهواره هایی هستند که از موتورهای یونی کریپتونی برای رانش خود در مدار استفاده می کنند . در گذشته برای سوخت موتورهای یونی در ماهواره ها از گاز زنون استفاده میشد اگر چه عملکرد بهتری نسبت به کریپتون در موترهای یونی دارد اما قیمت آن بالاتر است .
  • اینترنت استارلینک برای عملیات نظامی در نقاط دورافتاده نیز بسیار کارساز است . به همین دلیل است که حتی پیش از عملیاتی شدن پروژه ، ارتش آمریکا از همین حالا برای استفاده از استارلینک با شرکت سازنده ی آن ( اسپیس ایکس ) قرارداد امضا کرده است .
بیشتر بخوانید :  برای خرید گوشی دست دوم چه مواردی را باید رعایت و بررسی کنیم ؟

نحوه اتصال به استارلینک :

استارلینک برای ارسال و دریافت داده ها هم در ماهواره و هم در دیش سمت کاربر ، از آنتن های ویژه ای به نام آنتن (آرایه فازی)phased Array Antenna  استفاده میکند و برای اتصال هیچ نیاری به خط تلفن نیست . این آنتن ها از ویژگی های جالب و منحصر به فردی برخوردارند ، به این معنا که هیچ نیازی به چرخیدن فیزیکی ندارند و فقط با استفاده از قابلیت برهم نهی امواج قادراند سیگنال ارسالی خود را در باند فرکانسی Kuو  Kaرا در جهت های مختلف ارسال کنند . این دیش ها برای دریافت سیگنال های ماهواره و انتقال آنها به مودم است . این تجهیزات را می توان برروی سقف ، حیاط یا حتی فضای خارجی نزدیک به خانه نیز نصب و استفاده کرد .

تست میزان سرعت اینترنت استارلینک :

ماهواره های استارلینک ۷۰ تا ۱۰۰ برابر از ماهواره های مخابراتی  به زمین نزدیک ترند . امر مهمی که سبب می شود تاخیر اینترنت ماهواره ای استارلینک سرعت بالایی داشته باشد و حتی از لحاظ تئوری از فیبرنوری نیز کمتر باشد ، این است که ماهواره های استارلینک قرار است در مدار پایینی زمین یا LEO  با ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر در فاز اول و ۳۰۰ کیلومتر در فازهای بعدی  قرار بگیرند . با توجه به نتایج بدست آمده از تست های سرعتی اخیرا منتشر شده ، به نظر می رسد که میزان تاخیر اینترنت استارلینک بین ۳۰ تا ۹۰ میلی ثانیه است . جالب است بدانید که ایلان ماسک قبل از این اعلام کرده بود که با اجرایی شدن فاز بعدی ، میزان تاخیر استارلینک می تواند تا ۸ میلی ثانیه نیز کاهش یابد . به این معنا که برای نخستین بار می توان از اینترنت ماهواره ای برای کاربردهایی همچون ، برقراری تماس صوتی ، تماس تصویری و اجرای بازی های ویدئویی استفاده کرد . تا پیش از این کم بودن تعداد ماهواره های موجود در مدار سبب می شد که کاربران زیادی مجبور شوند پهنای باند یک ماهواره را با یکدیگر به اشتراک بگذارند که در نتیجه سبب کاهش سرعت اینترنت ماهواره ای برای مشترکین میشد . این موضوع یکی از معایب بزرگ اینترنت های ماهواره ای تلقی میشد . اما به نظر می رسد که شرکت اسپیس ایکس قصد رفع این مشکل را داشته و  میخواهد تعداد ماهواره ها افزایش دهد و با تعداد بسیار بیشتری به فضا بفرستد . به این معنا که طبق این روند و برنامه ریزی ، می تواند تعداد ماهواره های فعالش در مدار زمین را به بیش از هزار نیز برساند .

بیشتر بخوانید :  اینترنت  5G  کجاها در دسترس است ؟ سرعت تقریبی دانلود با اینترنت  5G   چقدر است ؟

استارلینک در ایرانچه مناطقی تحت پوشش استارلینک هستند ؟

استارلینک در حال حاضر تنها در چند کشور از جمله (آمریکا ، انگستان ، کانادا ، فرانسه ، هلند ، بلژیک ، آلمان ، دانمارک ، سوئیس ، نیوزلند ، استرالیا) برقرار است اما امکان پیش سفارش آن در کشورهای لهستان ، اسپانیا ، ایتالیا ، شیلی و لهستان وجود دارد . البته اسپیس ایکس هدف اصلی خود را از اینترنت ماهواره ای استارلینک ، فراهم کردن اینترنت پرسرعت و ارزان در سراسر جهان عنوان کرده است به ویژه برای مناطق دورافتاده و همچنین سرویس دادن به مشتری های خاص تجاری ، دولتی و نظامی اعلام کرده است .

اینترنت استارلینک در ایران :

با شرایط فعلی و نابه سامانی های کشور و ادامه دار شدن روند فیلترینگ ، بسیاری از افراد به ویژه صاحبان کسب و کار و وب گردان ، با کیفیت بسیار پایبن اینترنت دست و پنجه نرم می کنند ؛ به همین دلیل اکثر کاربران ایرانی بی صبرانه منتظر از راه رسیدن و امکان استفاده از اینترنت استارلینک در ایران هستند . ایلان ماسک در پاسخ به توییت و درخواست های بسیاری از کاربران ایرانی درباره ی امکان استفاده مردم ایران از اینترنت ماهواره ای استارلینک نوشت : ” تا جایی که بتوانیم پشتیبانی می کنیم .”‌

البته اسپیس ایکس بارها اعلام کرده است که قصد ارائه ی اینترنت ماهواره ای  بدون اجازه ی دولت ها را ندارد . با توجه به این موضوع و هزینه های بالای  خرید تجهیزات لازم، وسایل مورد نیاز برای راه اندازی و خرید اشتراک استارلینک همچنین تحریم هایی که ایران با آن دست و پنجه نرم می کند ، به نظر می رسد امکان ورود قانونی استارلینک در ایران ، در حال حاضر بسیار پایین است  چرا که احتمال اینکه یک کشوری که زیر نظر آمریکا است ، از ایران درخواست مجوز کند و یا حتی ایران آن را قبول کند و به او مجوز دهد ، در شرایط فعلی ناممکن است .

قیمت اینترنت ماهواره ای استارلینک :

طبق اطلاعات منتشر شده ، قیمت اینترنت ماهواره ای استارلینک بیشتر از انواع دیگر اینترنت های پرسرعت است . هزینه ی اشتراک اینترنت ماهواره ای استارلینک در حالی ماهیانه ۹۹ دلار خواهد بود که متوسط قیمت اشتراک ، ماهیانه ی اینترنت DSL  در آمریکا ۴۳ دلار ، اینترنت کابلی ۵۸ دلار ، اینترنت فیبرنوری ۵۶ دلار ، اینترنت گیگابایتی ۸۰ دلار است . کاربران برای استفاده از اینترنت پرسرعت استارلینک ناگزیرند علاوه بر پرداخت قیمت اشتراک ماهانه ، معادل ۵۰۰ دلار جهت دیش استارلینک ، هزینه ی اولیه جهت راه اندازی استارلینک را نیز بپردازند که بسیار گران تر از مابقی اینترنت های دیگر است اما باتوجه به سرعت بسیار بالایی که دارد صد درصد ارزش خرید و هزینه کردن را دارد .

بیشتر بخوانید :  فیلتر شدن اینستاگرام و واتساپ چند نفر را از کار بیکار کرد ؟

استارلینک در ایرانانتقاد به استارلینک !

  • جامعه ی نجوم به ایلان ماسک اعلام کرده است : که ماهواره های ارسالی شما به فضا سبب ایجاد آلودگی نوری شده و مانع کشف و اکتشافات و مطالعه ما می شود چرا که این ماهواره ها سطح بسیار براقی دارند که در فضا منجر به آلودگی نوری می شوند .
    ایلان ماسک در پاسخ به آنها اعلام کرد: که من سطح آنها را مات و مشکی میکنم ، همین کار را هم کرد اما همچنان معضلات قبلی برقرار بوده و شکایت نیز پا برجاست .
  • انتقاد دوم در خصوص ایجاد زباله های فضایی است . !! با تمام شدن عمر ماهواره ها ، این ماهواره ها باید از مدار خارج شوند . شما تعداد زیادی ماهواره های از مدار خارج شده را درنظر بگیرید که تمامی آنها به زباله های فضایی تبدیل شوند که امری ناخوشایند و خطرناک است ! چرا که زباله های فضایی میتوانند منجر به تصادفات فضایی و یا حتی امکان برخورد با طوفان های خورشیدی و.. نیز شوند .

بنظر شما ممکن است در آینده ای نزدیک چنین چیزی امکان پذیر باشد ؟

به گونه ای که کاربران ایرانی به راحتی و به طور قانونی بتوانند لذت استفاده از اینترنت ماهواره ای پرسرعت استارلینک را تجربه کنند ؟ نظر شما در این باره چیست ؟

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید .

یادتون نره ! نوکس پلاس ، ارائه دهنده برتر خدمات خرید یوسی در ایرانه …

نوکس پلاس – noxplus.ir

به این مطلب امتیاز دهید
مقالات مرتبط
پاسخ دهید
سبد خرید نوکس پلاس
دسته بندی ها نوکس پلاس
حساب کاربری نوکس پلاس